Politie zet second screen in bij Opsporing Verzocht

dinsdag 25 november 2014 15:12

Nederland – Het tv-programma Opsporing Verzocht gebruikt sinds dinsdag 11 november een ’second screen’. Via een speciale website kunnen kijkers voortaan ook via hun smartphone en tablet meehelpen de zaken die behandeld worden in het tv-programma op te lossen.

De politie heeft dit tweede, extra scherm, in nauwe samenwerking met AVROTROS opgezet en hoopt dat hierdoor nog meer kijker bereid zijn tips te delen. Kijkers kunnen, zonder een app te downloaden, via de browser op hun laptop, tablet of smartphone de opsporingsvragen van de behandelde zaken meelezen en de foto’s in de uitzending van dichtbij bekijken. Via een button kan er ook meteen een tip worden doorgegeven. Voor mensen die nog meer informatie willen over de zaak, is er op het second screen ook een link naar het opsporingsbericht op Politie.nl.

https://www.youtube.com/watch?v=gPDJm3gjzx8

Aanhoudingen
Anniko van Santen, presentatrice en eindredacteur van Opsporing Verzocht: ‘De samenwerking tussen de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de kijkers van Opsporing Verzocht is nu al ruim 30 jaar een succes. Inmiddels volgen in ruim veertig procent van onze zaken aanhoudingen, vaak puur door tips van de kijkers. We realiseren ons heel goed hoe bijzonder dat is, want sommige tipgevers moeten echt een drempel over voor ze hun informatie durven door te geven. Ik vind het fantastisch dat we met het second screen bij onze live-uitzendingen het de kijkers nu nog makkelijker kunnen maken om informatie door te geven. Zeker de groep die tot nu toe het bellen naar een tiplijn wellicht omslachtig of eng vindt, hopen we nu over de streep te trekken. Wat is er nu makkelijker dan met een druk op de knop je informatie achter te laten? En het helpt ècht!’

Innovatieve techniek
Eric Stolwijk, directeur communicatie van de politie: ‘Samen boeven vangen, samen ons land weer een stukje veiliger maken. Dat juist die samenwerking van publiek, politie en Openbaar Ministerie leidt tot zo’n innovatie, dat geeft veel energie. Uiteraard gaat het om het resultaat en dus zullen we onderzoeken of het second screen de tips inhoudelijk beter maakt. Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten en de eerste reacties.’

Opsporing Verzocht
Opsporing Verzocht, dat elke dinsdag om 20.30 uur op NPO1 is te zien, heeft wekelijks een gemiddeld bereik van 1,2 miljoen kijkers. In 2013 werden 366 politieonderzoeken bij het publiek onder de aandacht gebracht. In 165 van deze gevallen konden later verdachten worden aangehouden of identiteiten worden vastgesteld. Naast opsporingsberichtgeving via landelijke tv-programma’s maken het OM en de politie ook gebruik van regionale opsporingsprogramma’s, politieberichten, de Politie App en politie.nl.

Meer informatie
Meer informatie kunt u vinden op de speciale pagina ‘Second screen’.

 

0 reacties

Politie zet second screen in bij Opsporing Verzocht
Schrijver:

 

 

Nederland – Het tv-programma Opsporing Verzocht gebruikt sinds dinsdag 11 november een ’second screen’. Via een speciale website kunnen kijkers voortaan ook via hun smartphone en tablet meehelpen de zaken die behandeld worden in het tv-programma op te lossen.

De politie heeft dit tweede, extra scherm, in nauwe samenwerking met AVROTROS opgezet en hoopt dat hierdoor nog meer kijker bereid zijn tips te delen. Kijkers kunnen, zonder een app te downloaden, via de browser op hun laptop, tablet of smartphone de opsporingsvragen van de behandelde zaken meelezen en de foto’s in de uitzending van dichtbij bekijken. Via een button kan er ook meteen een tip worden doorgegeven. Voor mensen die nog meer informatie willen over de zaak, is er op het second screen ook een link naar het opsporingsbericht op Politie.nl.

https://www.youtube.com/watch?v=gPDJm3gjzx8

Aanhoudingen
Anniko van Santen, presentatrice en eindredacteur van Opsporing Verzocht: ‘De samenwerking tussen de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de kijkers van Opsporing Verzocht is nu al ruim 30 jaar een succes. Inmiddels volgen in ruim veertig procent van onze zaken aanhoudingen, vaak puur door tips van de kijkers. We realiseren ons heel goed hoe bijzonder dat is, want sommige tipgevers moeten echt een drempel over voor ze hun informatie durven door te geven. Ik vind het fantastisch dat we met het second screen bij onze live-uitzendingen het de kijkers nu nog makkelijker kunnen maken om informatie door te geven. Zeker de groep die tot nu toe het bellen naar een tiplijn wellicht omslachtig of eng vindt, hopen we nu over de streep te trekken. Wat is er nu makkelijker dan met een druk op de knop je informatie achter te laten? En het helpt ècht!’

Innovatieve techniek
Eric Stolwijk, directeur communicatie van de politie: ‘Samen boeven vangen, samen ons land weer een stukje veiliger maken. Dat juist die samenwerking van publiek, politie en Openbaar Ministerie leidt tot zo’n innovatie, dat geeft veel energie. Uiteraard gaat het om het resultaat en dus zullen we onderzoeken of het second screen de tips inhoudelijk beter maakt. Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten en de eerste reacties.’

Opsporing Verzocht
Opsporing Verzocht, dat elke dinsdag om 20.30 uur op NPO1 is te zien, heeft wekelijks een gemiddeld bereik van 1,2 miljoen kijkers. In 2013 werden 366 politieonderzoeken bij het publiek onder de aandacht gebracht. In 165 van deze gevallen konden later verdachten worden aangehouden of identiteiten worden vastgesteld. Naast opsporingsberichtgeving via landelijke tv-programma’s maken het OM en de politie ook gebruik van regionale opsporingsprogramma’s, politieberichten, de Politie App en politie.nl.

Meer informatie
Meer informatie kunt u vinden op de speciale pagina ‘Second screen’.

 

Share This

Deel dit!

Deel het bericht met al je vrienden!