Apeldoorn – De politie in Apeldoorn start op dinsdag 9 december in het jongerencentrum De Corner aan het Ravelijn een preventieproject om abonnementfraude onder jongeren te voorkomen. Bij scholen, jongerencentra en bibliotheken gaan wijk- en jeugdagenten flyers uitdelen om het onderwerp bespreekbaar te maken. De politie wil ook bereiken, dat dit onderwerp thuis wordt besproken.
Initiatiefneemster van het project is de Apeldoornse jeugdagente Mandy Starke die tijdens een rechercheonderzoek ontdekte, dat er jongeren waren die vaak onder dwang telefoonabonnementen moesten afsluiten. “Ook zijn er slachtoffers die geen aangifte durven te doen uit angst voor represailles en dat is toch te gek”, zegt de agente.
Geen mobieltje wel duur abonnement
De slachtoffers zijn op straat benaderd en met geweld van hun mobieltje of ID-kaart bestolen. Om hun spullen terug te krijgen moesten zij met de verdachte mee naar een of meerdere telefoonwinkels om hier een of soms meer telefoonabonnementen af te sluiten.
Vervolgens moest het slachtoffer het nieuw verkregen mobieltje afgeven en bleef hij met een duur abonnement zitten. Opvallend was, dat de slachtoffers over het algemeen makkelijk beïnvloedbare jongeren waren, die soms al bij hun school werden ‘opgepikt’.
Preventieproject
In het land hebben meer van dergelijke praktijken gespeeld. Om dit een halt toe te roepen ontwierp zij een flyer en een poster allereerst voor de Apeldoornse jongeren. Samen met andere jeugd- en wijkagenten gaat zij in de komende periode langs scholen, jongeren- en wijkcentra en bibliotheken.
Ook thuis bespreken
“We willen niet alleen dat scholen dit onderwerp bespreekbaar maken, maar dat ouders dat ook thuis doen. Daarom worden beheerders van bibliotheken en wijkgebouwen benaderd om de poster op te hangen en flyers neer te leggen”, legt zij gedreven uit.
Meer slachtoffers
In het Apeldoornse politie onderzoek zijn drie verdachten aangehouden die van acht van deze feiten worden verdacht. De recherche vermoedt, dat er meer slachtoffers zijn die vermoedelijk geen aangifte hebben gedaan.
Belangrijkste advies is, dat men zo snel mogelijk na het afsluiten van het abonnement de provider op de hoogte brengt en het telefoonnummer laat blokkeren. Dit om verdere kosten te voorkomen. Doe altijd aangifte doen bij de politie.
Rol telefoonwinkels
De politie doet ook een beroep op telefoonwinkels en telefoonopkopers om hier alert op te zijn op deze vorm van abonnementsfraude en de groepsdruk onder jongeren op deze leeftijd niet te onderschatten.
“Een timide tiener en een andere tiener die eigenlijk het woord voert, moet een signaal voor de verkoper zijn dat er iets niet klopt”, legt Mandy uit. “Hij moet dan geen abonnement afsluiten, maar de politie bellen”.