Politiebureaus gaan tot 2025 vervangen worden door politiesteunpunten

maandag 15 december 2014 07:00

Den Haag – De politie is steeds vaker aan het werk in de wijk dankzij het gebruik van digitale middelen en moderne technologie. Burgers en bedrijven kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden om met de politie in contact te komen: persoonlijk, telefonisch of via internet. In haar communicatie richting de burger maakt de politie zelf ook volop gebruik van moderne media. Denk aan actief gebruik van social media, maar ook politie.nl, Opsporing Verzocht en 3D-aangifte.

Met al deze ontwikkelingen verandert de maatschappelijke rol van ‘het politiebureau’. Aangiften kunnen niet alleen op het politiebureau, maar ook telefonisch, via internet of zelfs bij de burger thuis worden opgenomen. Meldingen kunnen niet alleen telefonisch, maar ook via internet worden doorgegeven. Voor spoed blijft het altijd noodzakelijk om 112 te bellen. Vragen aan de wijkagent kunnen ook gesteld worden in een Direct Message op Twitter, en tips over rechercheonderzoeken bij Opsporing Verzocht worden tegenwoordig eenvoudig via een second screen doorgegeven aan de politie.

De dienstverlening van de politie wordt in de toekomst nog verder vergroot en geoptimaliseerd. Op dit moment zijn ongeveer 1.500 wijkagenten actief op twitter. Het landelijke Twitteraccount van de politie heeft 128.000 volgers en het landelijke Facebookaccount heeft bijna 17.000 volgers. En van de mogelijkheid om via internet aangifte te doen van eenvoudige feiten maken jaarlijks al ruim 400.000 mensen gebruik.

Politiebureaus
Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de politie steeds minder afhankelijk zal zijn van traditionele politiebureaus. In goed overleg met de burgemeesters is daarom besloten om een aantal bureaus op termijn te sluiten omdat deze vierkante meters door de politie niet meer worden gebruikt. Ook de politie moet efficiënt met haar financiële middelen omgaan. Daartoe behoort ook het afstoten van niet-gebruikte kantoorruimte. Een ontwikkeling die overigens in meerdere branches al heel gebruikelijk is sinds de intrede van moderne digitale middelen.

Efficiënt maar dichtbij
De nieuwe manier van werken beschrijft de politie als ‘efficiënt, maar wel dichtbij’. Hierbij past een nieuwe kijk op huisvesting. Traditionele politiebureaus waar echt nodig, en daarbij een reeks laagdrempelige politiesteunpunten op (neutrale) locaties. Denk aan een ruimte in een gemeentehuis of wijkcentrum. Burgers kunnen daar terecht voor het doen van aangifte, soms in 3D-contact met een politiemedewerker op afstand, of voor een gesprek met bijvoorbeeld de wijkagent.

Afspraken met burgemeesters
Welke bureaus in de toekomst open zullen blijven en waar steunpunten zullen verschijnen, is onderwerp van gesprek tussen politiechefs en burgemeesters. Samen maken zij afspraken over openingstijden, mogelijkheden en eventuele steunpuntlocaties. Sluiting van bureaus of aangepaste openingstijden wijzigen niets aan de belofte dat de politie 24/7 beschikbaar is. Overigens: niet alle aangemerkte politiebureaus sluiten meteen. Het besluit wordt geleidelijk uitgevoerd, met in 2025 de definitieve situatie.

Burgers kunnen dus in toenemende mate zelf kiezen wanneer en op welke manier zij in contact komen met de politie. Welk middel zij ook kiezen; de politie is er altijd. Voor een veiliger Nederland.

 

0 reacties

Politiebureaus gaan tot 2025 vervangen worden door politiesteunpunten
Schrijver:

 

 

Den Haag – De politie is steeds vaker aan het werk in de wijk dankzij het gebruik van digitale middelen en moderne technologie. Burgers en bedrijven kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden om met de politie in contact te komen: persoonlijk, telefonisch of via internet. In haar communicatie richting de burger maakt de politie zelf ook volop gebruik van moderne media. Denk aan actief gebruik van social media, maar ook politie.nl, Opsporing Verzocht en 3D-aangifte.

Met al deze ontwikkelingen verandert de maatschappelijke rol van ‘het politiebureau’. Aangiften kunnen niet alleen op het politiebureau, maar ook telefonisch, via internet of zelfs bij de burger thuis worden opgenomen. Meldingen kunnen niet alleen telefonisch, maar ook via internet worden doorgegeven. Voor spoed blijft het altijd noodzakelijk om 112 te bellen. Vragen aan de wijkagent kunnen ook gesteld worden in een Direct Message op Twitter, en tips over rechercheonderzoeken bij Opsporing Verzocht worden tegenwoordig eenvoudig via een second screen doorgegeven aan de politie.

De dienstverlening van de politie wordt in de toekomst nog verder vergroot en geoptimaliseerd. Op dit moment zijn ongeveer 1.500 wijkagenten actief op twitter. Het landelijke Twitteraccount van de politie heeft 128.000 volgers en het landelijke Facebookaccount heeft bijna 17.000 volgers. En van de mogelijkheid om via internet aangifte te doen van eenvoudige feiten maken jaarlijks al ruim 400.000 mensen gebruik.

Politiebureaus
Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de politie steeds minder afhankelijk zal zijn van traditionele politiebureaus. In goed overleg met de burgemeesters is daarom besloten om een aantal bureaus op termijn te sluiten omdat deze vierkante meters door de politie niet meer worden gebruikt. Ook de politie moet efficiënt met haar financiële middelen omgaan. Daartoe behoort ook het afstoten van niet-gebruikte kantoorruimte. Een ontwikkeling die overigens in meerdere branches al heel gebruikelijk is sinds de intrede van moderne digitale middelen.

Efficiënt maar dichtbij
De nieuwe manier van werken beschrijft de politie als ‘efficiënt, maar wel dichtbij’. Hierbij past een nieuwe kijk op huisvesting. Traditionele politiebureaus waar echt nodig, en daarbij een reeks laagdrempelige politiesteunpunten op (neutrale) locaties. Denk aan een ruimte in een gemeentehuis of wijkcentrum. Burgers kunnen daar terecht voor het doen van aangifte, soms in 3D-contact met een politiemedewerker op afstand, of voor een gesprek met bijvoorbeeld de wijkagent.

Afspraken met burgemeesters
Welke bureaus in de toekomst open zullen blijven en waar steunpunten zullen verschijnen, is onderwerp van gesprek tussen politiechefs en burgemeesters. Samen maken zij afspraken over openingstijden, mogelijkheden en eventuele steunpuntlocaties. Sluiting van bureaus of aangepaste openingstijden wijzigen niets aan de belofte dat de politie 24/7 beschikbaar is. Overigens: niet alle aangemerkte politiebureaus sluiten meteen. Het besluit wordt geleidelijk uitgevoerd, met in 2025 de definitieve situatie.

Burgers kunnen dus in toenemende mate zelf kiezen wanneer en op welke manier zij in contact komen met de politie. Welk middel zij ook kiezen; de politie is er altijd. Voor een veiliger Nederland.

 

Zwaargewonde na schietpartij Zijde Boskoop

Zwaargewonde na schietpartij Zijde Boskoop

Boskoop - In een woning aan de Zijde in Boskoop is afgelopen nacht een persoon zwaargewond geraakt na een schietpartij. Het slachtoffer raakte dusdanig zwaargewond dat hij met een spoedtransport naar het ziekenhuis is gebracht en direct moest worden geopereerd. Voor...

Auto in brand gestoken Putselaan Rotterdam

Auto in brand gestoken Putselaan Rotterdam

Rotterdam - Op de Putselaan heeft in de nacht van zaterdag op zondag een auto in brand gestaan. Bij aankomst van de brandweer stond de gehele auto al in brand en was er geen redden meer aan. De brandweer had het vuur uiteindelijk snel onder controle. De politie heeft...

Politie rijdt auto klem bij afrit A20 Moordrecht

Politie rijdt auto klem bij afrit A20 Moordrecht

Moordrecht - Politieagenten hebben zaterdagmorgen een auto klemgereden op de afrit bij Moordrecht. Bij de politie was een melding binnengekomen dat de bestuurder op de A13 een vuurwapen zou hebben laten zien aan een andere bestuurder.  De politie hield op de afrit een...

Share This

Deel dit!

Deel het bericht met al je vrienden!