Capelle aan den IJssel – De ChristenUnie heeft het college om aandacht gevraagd om een oplossing te zoeken voor de vele ongelukken op de Burgemeester van Beresteijnlaan. Zij willen graag weten hoeveel ongevallen er daadwerkelijk gebeuren met blikschade en/ of gewonden. De ontsluitingsweg van de wijk Schollevaar is één van de gevaarlijkste wegen in de gemeente.
De Burgemeester van Beresteijnlaan is de ontsluitingsweg van Schollevaar aan de kant van Nieuwerkerk. Een week geleden was er nog een groot ongeluk. ChristenUnie raadslid Michiel Grauss: “Ik reed ’s avonds terug na een vergadering op het gemeentehuis en moest vol in de remmen na een bocht. De nachtelijke duisternis werd verjaagd door de lichten van politiewagens en ambulances. Ook de gemeentelijke handhavers waren aanwezig. Er lagen auto’s in de kreukels en uit de media vernam ik dat er ook gewonden waren. Op deze weg zijn vaak ongelukken met als gevolg veel schade en persoonlijk leed. Ook betekent het dat een belangrijke toegangsweg van de wijk dicht zit en een lange omweg nodig is.”
De ChristenUnie heft maandagavond 12 september de raadscommissie gevraagd om in actie te komen. Zij willen onder andere weten welke maatregelen er nodig zijn om het aantal ongelukken terug te brengen.
Bewezen is dat veel ongelukken ontstaan door een veel te hoge snelheid van de automobilisten. Ook gebeurd het vaak dat één van de partijen onbedoeld op de verkeerde weghelft komt te rijden met bijvoorbeeld frontale aanrijdingen tot gevolg. Dit soort ongelukken ontstaan doordat er twee lange flauwe bochten aanwezig zijn in de weg.
Onze visie
Wat ons betreft kunnen de problemen worden verholpen door verkeersremmende maatregelen in te stellen op de kruispunten met de Grafiek en de Hermitage. Dit kan met bijvoorbeeld een verkeersdrempel of een rotonde. Even verderop zouden de bochten visueel smaller moeten worden gemaakt. Dit kan door onder andere een vangrail aan beide zijden te plaatsen of een verhoogde rijbaanscheiding in het midden van de weg. Als een weg smaller lijkt dan hij daadwerkelijk is zal er minder hard worden gereden.
Het college heeft ook gekeken naar eventuele flitspalen. Echter is dit een zaak voor de politie. Wel gaat er gekeken worden of er meerdere controles plaats kunnen vinden. Vooral op de rechte stukken wordt er soms wel tot 100km/u gereden terwijl de maximumsnelheid 50km/u bedraagt.
Toekomst meer drukte
In de toekomst zal de weg nog drukker worden. De gemeente werkt samen met de gemeente Zuidplas aan een verbindingsweg tussen de Nieuwerkerkse wijk de Esse met de Burgemeester van Beresteijnlaan. Rotondes zouden dan bijvoorbeeld de snelheid van hulpdiensten kunnen vertragen waardoor aanrijtijden niet worden gehaald. Echter is dat met ongelukken ook het geval.