Historische spoorbrug De Hef weer compleet met terugkomst middendeel

vrijdag 3 februari 2017 18:27

Rotterdam Op dinsdag 7 februari aanstaande is het zover: dan wordt het beweegbare middendeel (het val) weer teruggeplaatst in De Hef. Het geduld van veel Rotterdammers wordt beloond. Na ruim twee jaar hard werken is de monumentale brug in de Koningshaven dan weer compleet. Dit wordt uiteraard net zo’n spektakel als toen de val werd uitgehesen.

Belangstellenden zijn uiteraard van harte welkom maar moeten wel iets vroeger uit de veren dan verwacht. Om 08.00 uur wordt het val gereed gelegd om tussen de torens te kunnen worden geschoven en om 09.00 uur wordt het teruggeplaatst. Wethouder Joost Eerdmans (Buitenruimte) bezegelt rond dit tijdstip op symbolische wijze de thuiskomst van het val.
De dag ervoor, op maandag 6 februari, worden al voorbereidingen getroffen voor dit mooie moment. Het val wordt om 10.00 uur van het terrein aan de Gustoweg weer teruggevaren naar De Hef, waar het brugdeel rond 14.00 uur verwacht wordt.

Stedelijk icoon
Het groot onderhoud aan ‘De Hef’ oftewel de Koningshavenbrug startte op zondag 23 november 2014 toen ‘het val’, het beweegbare middengedeelte van de brug, uitgehesen werd. Wethouder Eerdmans zwaaide toen samen met duizenden belangstellenden het val feestelijk uit. Het groot onderhoud dat het afgelopen jaar aan de brug is gepleegd, onderstreept dat Rotterdam zorgvuldig omgaat met het Rijksmonument en stedelijk icoon. Het afgelopen jaar zijn de oude verflagen verwijderd. Aansluitend heeft de brug drie nieuwe verflagen gekregen in de oorspronkelijke mosgroene kleur NS 116, zoals door de Rotterdamse gemeenteraad in 1995 is besloten. Ook het val, het 55 meter lange en 9 meter brede brugdeel heeft eenzelfde behandeling ondergaan. De 560 ton wegende stalen constructie is bij de Merwehaven op de kade bij Gustoweg neergelegd en opgeknapt. Met het terugplaatsen van het val is de brug weer compleet. Met de laatste werkzaamheden aan de brug en de nieuwe duurzame LED verlichting die in maart wordt aangebracht is De Hef dan in ere hersteld en ’s avonds nog mooier zichtbaar zijn.

Monumentale brug
De Hef is gebouwd tussen 1925 en 1927. Tot 1993 reden er treinen over deze brug. Sinds de opening van de Willemspoortunnel doet de brug geen dienst meer als spoorbrug. Het beweegbare gedeelte, het val, kan nog altijd op en neer worden gelaten. Om de scheepvaart vrij te kunnen laten passeren staat het val normaal in de hoogste stand. Bij hoge windbelasting wordt het val om veiligheidsredenen in de laagste stand geplaatst.

 

Tekst : Gemeente Rotterdam Foto : Jeroen van Zomeren

 

 

0 reacties

Historische spoorbrug De Hef weer compleet met terugkomst middendeel
Schrijver:

 

 

Rotterdam Op dinsdag 7 februari aanstaande is het zover: dan wordt het beweegbare middendeel (het val) weer teruggeplaatst in De Hef. Het geduld van veel Rotterdammers wordt beloond. Na ruim twee jaar hard werken is de monumentale brug in de Koningshaven dan weer compleet. Dit wordt uiteraard net zo’n spektakel als toen de val werd uitgehesen.

Belangstellenden zijn uiteraard van harte welkom maar moeten wel iets vroeger uit de veren dan verwacht. Om 08.00 uur wordt het val gereed gelegd om tussen de torens te kunnen worden geschoven en om 09.00 uur wordt het teruggeplaatst. Wethouder Joost Eerdmans (Buitenruimte) bezegelt rond dit tijdstip op symbolische wijze de thuiskomst van het val.
De dag ervoor, op maandag 6 februari, worden al voorbereidingen getroffen voor dit mooie moment. Het val wordt om 10.00 uur van het terrein aan de Gustoweg weer teruggevaren naar De Hef, waar het brugdeel rond 14.00 uur verwacht wordt.

Stedelijk icoon
Het groot onderhoud aan ‘De Hef’ oftewel de Koningshavenbrug startte op zondag 23 november 2014 toen ‘het val’, het beweegbare middengedeelte van de brug, uitgehesen werd. Wethouder Eerdmans zwaaide toen samen met duizenden belangstellenden het val feestelijk uit. Het groot onderhoud dat het afgelopen jaar aan de brug is gepleegd, onderstreept dat Rotterdam zorgvuldig omgaat met het Rijksmonument en stedelijk icoon. Het afgelopen jaar zijn de oude verflagen verwijderd. Aansluitend heeft de brug drie nieuwe verflagen gekregen in de oorspronkelijke mosgroene kleur NS 116, zoals door de Rotterdamse gemeenteraad in 1995 is besloten. Ook het val, het 55 meter lange en 9 meter brede brugdeel heeft eenzelfde behandeling ondergaan. De 560 ton wegende stalen constructie is bij de Merwehaven op de kade bij Gustoweg neergelegd en opgeknapt. Met het terugplaatsen van het val is de brug weer compleet. Met de laatste werkzaamheden aan de brug en de nieuwe duurzame LED verlichting die in maart wordt aangebracht is De Hef dan in ere hersteld en ’s avonds nog mooier zichtbaar zijn.

Monumentale brug
De Hef is gebouwd tussen 1925 en 1927. Tot 1993 reden er treinen over deze brug. Sinds de opening van de Willemspoortunnel doet de brug geen dienst meer als spoorbrug. Het beweegbare gedeelte, het val, kan nog altijd op en neer worden gelaten. Om de scheepvaart vrij te kunnen laten passeren staat het val normaal in de hoogste stand. Bij hoge windbelasting wordt het val om veiligheidsredenen in de laagste stand geplaatst.

 

Tekst : Gemeente Rotterdam Foto : Jeroen van Zomeren

 

 

Share This

Deel dit!

Deel het bericht met al je vrienden!