Landelijk – Black Friday zit erop, miljoenen Nederlanders zijn geslaagd voor een prachtige aankoop met extra veel korting. En nog mooier bij online bestellen zou het de volgende dag in huis zijn volgens de winkelier. Wij als Nederlanders houden van korting en gaan massaal bestellen en naar de winkel.
Bezorgmaatschappijen als PostNL, RedjePakketje en DHL hebben het druk. PostNL geeft aan al ruim van te voren rekening gehouden te hebben met deze drukte. Er zijn nieuwe sorteercentrums geopend en er worden duizend ritten extra per dag gereden. Desondanks kunnen er door onmacht nog steeds vertragingen ontstaan. Zo stond het verkeer in de steden gisteren muurvast waardoor niet alle pakketten konden worden uitgereikt.
Heb begrip voor vertraging
Vertraging is vervelend, echter is er sprake van onmacht voor webshopeigenaren. Afgelopen week zijn er al veel meer bestellingen geplaatst dan normaal en zeker op Black Friday werd er weer een recordhoogte aan producten online besteld. Webshops en bezorgmaatschappijen zullen er alles aan doen om uw product zo snel mogelijk te leveren. Het bezorgen heeft dus tijd nodig, een rondvraag bij verschillende webshops leert dat niet alles verwerkt kon worden maar bestellingen toch nog binnen 48 uur bij bezorgmaatschappijen worden aangeboden.
Groter pakket meer kans op vertraging
Producten als televisies, soundsbars, strijkplanken en andere grote producten hebben meer kans op vertraging. Deze goederen worden veelal met de hand gesorteerd aldaar de transportbanden de groot formaat producten niet kunnen verwerken. Hierdoor zal bijvoorbeeld een televisie minder snel geleverd worden dan een krultang. Ook zorgen dergelijke pakketten voor problemen in bezorgauto’s. Het is efficienter om eerst alle kleine pakketten te leveren en dan de grote pakketten. Hierdoor worden er minder klanten gedupeerd door vertraging. Voor één televisie kan een bezorger 20 andere pakketten meenemen.
Winkelaankopen
Ook de winkelcentrums zijn weer massaal bezocht. Het verkeer stond in de steden dan ook muurvast. Vooral winkels als MediaMarkt en Primark werden massaal bezocht. Bij de MediaMarkt in het centrum van Rotterdam werden tijdelijk de deuren gesloten. Er waren teveel mensen binnen. Bij de Primark in Eindhoven moest de Mobiele Eenheid ingrijpen om de rust onder de shoppers terug te laten keren.