Storingen in nieuw communicatiesysteem brengt hulpverleners en hulpverlening in gevaar

dinsdag 3 maart 2020 13:01

Begin dit jaar werd het communicatienetwerk (C2000) van de hulpdiensten vernieuwd. Zoals gebruikelijk bij technologische ontwikkelingen bij de overheid verloopt dit niet geheel volgens plan. Sinds de intrede van het nieuwe systeem zijn er veelvuldig storingen en komen hierbij zelfs hulpverleners in gevaar, doordat zij geen contact kunnen krijgen met collega’s of de meldkamer.

Enkele nachten terug nog werd de ernst van de storingen maar als te duidelijk toen een agent werd aangevallen. Een agent werd in Tilburg plots belaagd door een verdachte en moest ‘flink vechten’ om zich te verdedigen. Contact krijgen via de portofoon werkte meermaals niet. Ook de noodknop op de portofoon werkte tot twee keer toe niet.

ACP: “Dit is niet uit te leggen aan politiecollega’s”
Sinds de invoering eind januari heeft ook politiebond ACP al meermaals aan de bel getrokken na meerdere meldingen van agenten. ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp: “Kinderziektes in nieuwe systemen komen vaak voor. Toch is dit niet uit te leggen aan politiecollega’s die al meer dan tien jaar problemen ervaren met C2000. Dit is immers de life-line van collega’s op straat en de meldkamer. Daar moeten zij blindelings op kunnen vertrouwen.”

Volgens het ACP heeft de vakbond van agenten door het hele land verhalen gehoord hoe de portofoons slecht en geen bereik hebben en hoe apparatuur soms uitvalt. In sommige gevallen hebben agenten zelf 112 moeten bellen, omdat hun portofoons niet werkten.

“Collega’s op straat en collega’s op de meldkamer hebben al een hoge werkdruk. Zij ervaren nu een extra druk om gewoon hun werk te doen doordat zij daarin worden gehinderd door het haperen van het C2000-netwerk en de apparatuur. Onze collega’s op de meldkamers zien dat zij hierdoor de veiligheid van collega’s op straat niet kunnen garanderen.”, aldus het ACP.

Onderzoek
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft inmiddels de Tweede Kamer ingelicht over de problemen en heeft aangegeven een onderzoek te zijn gestart.

Vanuit Nieuws op Beeld hebben we de politie gevraagd hoe vaak het is voorgekomen dat er storingen zijn geweest en hoeveel incidenten er zijn geweest dat agenten in nood niet in staat waren contact te krijgen met collega’s of de meldkamer. Ook hebben we gevraagd of er gewerkt wordt aan een oplossing voor de korte termijn. De politie heeft tot op heden nog geen antwoord gegeven op onze vragen.

 

0 reacties

Storingen in nieuw communicatiesysteem brengt hulpverleners en hulpverlening in gevaar
Schrijver:

 

 

Begin dit jaar werd het communicatienetwerk (C2000) van de hulpdiensten vernieuwd. Zoals gebruikelijk bij technologische ontwikkelingen bij de overheid verloopt dit niet geheel volgens plan. Sinds de intrede van het nieuwe systeem zijn er veelvuldig storingen en komen hierbij zelfs hulpverleners in gevaar, doordat zij geen contact kunnen krijgen met collega’s of de meldkamer.

Enkele nachten terug nog werd de ernst van de storingen maar als te duidelijk toen een agent werd aangevallen. Een agent werd in Tilburg plots belaagd door een verdachte en moest ‘flink vechten’ om zich te verdedigen. Contact krijgen via de portofoon werkte meermaals niet. Ook de noodknop op de portofoon werkte tot twee keer toe niet.

ACP: “Dit is niet uit te leggen aan politiecollega’s”
Sinds de invoering eind januari heeft ook politiebond ACP al meermaals aan de bel getrokken na meerdere meldingen van agenten. ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp: “Kinderziektes in nieuwe systemen komen vaak voor. Toch is dit niet uit te leggen aan politiecollega’s die al meer dan tien jaar problemen ervaren met C2000. Dit is immers de life-line van collega’s op straat en de meldkamer. Daar moeten zij blindelings op kunnen vertrouwen.”

Volgens het ACP heeft de vakbond van agenten door het hele land verhalen gehoord hoe de portofoons slecht en geen bereik hebben en hoe apparatuur soms uitvalt. In sommige gevallen hebben agenten zelf 112 moeten bellen, omdat hun portofoons niet werkten.

“Collega’s op straat en collega’s op de meldkamer hebben al een hoge werkdruk. Zij ervaren nu een extra druk om gewoon hun werk te doen doordat zij daarin worden gehinderd door het haperen van het C2000-netwerk en de apparatuur. Onze collega’s op de meldkamers zien dat zij hierdoor de veiligheid van collega’s op straat niet kunnen garanderen.”, aldus het ACP.

Onderzoek
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft inmiddels de Tweede Kamer ingelicht over de problemen en heeft aangegeven een onderzoek te zijn gestart.

Vanuit Nieuws op Beeld hebben we de politie gevraagd hoe vaak het is voorgekomen dat er storingen zijn geweest en hoeveel incidenten er zijn geweest dat agenten in nood niet in staat waren contact te krijgen met collega’s of de meldkamer. Ook hebben we gevraagd of er gewerkt wordt aan een oplossing voor de korte termijn. De politie heeft tot op heden nog geen antwoord gegeven op onze vragen.

 

Share This

Deel dit!

Deel het bericht met al je vrienden!