Trauma- en politiehelikopters zijn vanwege de verwachtte sneeuwval niet inzetbaar. Het vliegen in dergelijke omstandigheden is niet zonder risico’s. Sneeuwval op zich is geen probleem voor de piloten en de helikopters, een piloot is echter wel aangewezen op zicht tijdens de vlucht. Zo moet de grond bijvoorbeeld altijd zichtbaar zijn.
Vanwege de verwachtte wind en de vele sneeuwval is het niet verantwoord om te gaan vliegen met de helikopters. Er zal beperkt zicht zijn en de sneeuw in combinatie met de lage temperaturen kan ervoor zorgen dat de sneeuw zich vastklampt aan de rotorbladen van het toestel. Hierdoor wordt de besturing van de helikopter ernstig beïnvloed en is het om deze reden niet verantwoord om te gaan vliegen.
Wintervliegen in “icing” condities zijn gevaarlijk omdat sneeuw eigenlijk superkoud water is kan er op de helikopter zelf en de rotorbladen één of meerdere vrieslagen ontstaan. Dat zorgt ervoor dat de helikopter op ongewilde plekken zwaarder wordt dan gewenst. De rotorbladen zijn precies afgemeten om de helikopter goed te kunnen besturen. In ons land hebben we weinig te maken met dergelijke weersomstandigheden en om deze reden houden onze hulpdiensten de helikopters veelal aan de grond.
Een paar jaar geleden ging het mis in Duitsland. Twee politiehelikopters landen door beperkt zicht boven op elkaar. Dit kwam doordat het sneeuw van de grond omhoog stoof door de wind die de helikopter creëerde. Het was toen voor de piloten niet meer te zien waar ze de landing aan het inzetten waren.