donderdag, december 2, 2021
3.3 C
Rotterdam
donderdag 2 december 2021

Unieke blustrein opgeleverd voor Rotterdamse Waalhaven

- advertentie -

Rotterdam – Het is een uniek voertuig: ProRail heeft namelijk de allereerste blustrein in Nederland laten bouwen. De trein zal na oplevering gestationeerd worden aan de Rotterdamse Waalhaven.

De trein is opgeleverd door Kenbri Fire Fighting, een bedrijf gevestigd in Numansdorp wat gespecialiseerd is op het gebied van brandbestrijding. Het bedrijf maakt onder andere brandweervoertuigen, van de standaard autospuitwagens tot gespecialiseerde wagens bestemd voor luchtvaart of industrie.

“We zijn er ontzettend trots op dat we deze opdracht voor ProRail mogen uitvoeren,”zegt Arjo Horsten, commercieel directeur van Kenbri’s businessunit Industrie. “Binnen zes weken hebben we de gehele trein, van technische tekening tot en met de operationele oplevering, kunnen afronden. Een gigantische uitdaging die we samen met ons hele team en al onze leveranciers voor elkaar gekregen hebben; daar zijn we natuurlijk supertrots op”

“Eigenlijk hebben we een gigantische blusrobot gemaakt”
De 67 meter tellende blustrein bestaat uit een locomotief en drie draagwagons. Hierop zijn alle voorzieningen gebouwd die nodig zijn voor adequate bestrijding van brand op de Waalhaven: een fire fighting container met pomp, svm-tank, schuimmengsysteem, 8.000 liter schuimvormend middelen aansturingstechniek, meerdere watertanks en twee blusmonitoren. De totale watercapaciteit is 150.000 liter die indien nodig gedurende de calamiteit bijgevuld kunnen worden.

Daarnaast is de trein en de bediening van de blusmonitoren geheel op afstand bestuurbaar. Hierdoor worden de gevaren voor de blussende manschappen tot een minimum beperkt. “Eigenlijk hebben we een gigantische blusrobot gemaakt”, aldus projectleider Joost van Hagen.

Waalhaven
Het emplacement aan de Waalhaven is ingericht voor het verwerken van treinverkeer van en naar diverse bedrijven in en om de Rotterdamse haven. Vanaf dit terrein worden treinen verder geleid, uiteindelijk voor vervoer verder Europa in. Andersom worden treinen uit heel Europa via Kijfhoek onder andere naar Waalhaven Zuid geleid.

Er wordt gehandeld met een grote diversiteit aan goederen, waaronder ook (brand)gevaarlijke stoffen die zijn opgeslagen in (tank)containers. Vanwege deze activiteiten en de mogelijke gevolgen voor de openbare veiligheid, worden strenge eisen gesteld aan de beheersmaatregelen bij brand of andere calamiteiten op het emplacement.

Opgeleverd in recordtijd
Het is ondertussen april en de trein is in ruim een maand operationeel, getest én opgeleverd; “een wereldwijd unicum is in een wereldrecordtijd gerealiseerd.” Daarnaast heeft ProRail de hele maand maart gebruikt om met realistische scenario’s te testen en is de gehele infrastructuur voor deze operatie afgerond en opgeleverd.

- Advertisement -
- Advertentie -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,109VolgersVolg
- advertentie -