Landelijk – Schiphol houdt de komende maanden het maximum aantal reizigers dat vanaf de luchthaven kan vertrekken aan tot maart volgend jaar. Dit heeft de luchthaven zelf in een persbericht bekend gemaakt.
Al maandenlang kampt Schiphol met structureel met problemen door personeelstekorten, waardoor vluchten geannuleerd zijn, bagage niet aankomt op bestemming of kwijtraakt, en er lange rijen met reizigers ontstaan.
Aanhouden maximum aantal reizigers noodzakelijk
Schiphol zegt na overleg met de luchtvaartmaatschappijen besloten te hebben het maximum aantal reizigers aan te houden dat dagelijks kan vertrekken, zodat er stabiliteit kan worden geboden aan reizigers en luchtvaartmaatschappijen. Dit besluit betekent in de praktijk dat komende tijd ook minder vluchten zullen vertrekken vanaf de luchthaven.
“Het aanhouden van een maximum aantal reizigers is noodzakelijk. We willen veiligheid van medewerkers en reizigers waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces bieden. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen, dat vinden we vervelend. Samen met de beveiligingsbedrijven en vakbonden werken we hard aan structurele verbeteringen. Dat is een grote opgave in een hele krappe arbeidsmarkt. Daar moeten we realistisch over zijn. Daarom wordt pas later dit jaar duidelijk of er na januari meer mogelijk is”, aldus Hanne Buis, COO bij Royal Schiphol Group.
Doorwerken aan structurele oplossingen
Samen met vakbonden en beveiligingsbedrijven zegt Schiphol te werken aan structurele oplossingen voor het tekort aan personeel. Er wordt onder andere gewerkt aan betere roosters, een verbetering van rustruimtes en betere lonen voor medewerkers van beveiligingsbedrijven, aldus de luchthaven.
Voor KLM is hiermee de maat vol
De grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, KLM, heeft inmiddels in een verklaring laten weten dat voor hun de maat vol is. De beperkingen bieden geen langetermijnperspectief, iets waar de luchtvaartmaatschappijen wel naar snakken.
“De situatie op Schiphol vraagt al te lang, teveel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief”, aldus KLM-CEO Marjan Rintel.
KLM zegt geen andere mogelijkheid te zien dan de ticketverkoop voor de komende periode verder beperken op de Nederlandse markt, zodat zoveel mogelijk aanvullende annuleringen beperkt kunnen worden. KLM zegt wel alles op alles te zetten om klanten die reeds geboekt hebben, te laten vertrekken.