Capelle aan den IJssel – De gemeente Capelle wil inwoners met schulden eerder helpen en beter bereiken. Deze doelen staan in het nieuwe actieplan ‘Schulden aanpakken’ van het college. De gemeenteraad heeft het plan warm ontvangen.
Wethouder Harriët Westerdijk is blij met dit actieplan: “Ongeveer 1 op de 10 Capellenaren heeft schulden, of loopt flink achter met betalen van de rekeningen. Daar kunnen ze vaak niet zelf uitkomen. Dan is het goed om hulp te vragen en vooral niet zelf te blijven tobben. Met het actieplan willen we schulden uit de taboesfeer halen. Het is niet zo dat je met schulden ook direct schuldig bent”.
Welzijn Capelle eerste aanspreekpunt
Welzijn Capelle is aangewezen als eerste aanspreekpunt voor mensen die hulp kunnen gebruiken bij hun schulden. Via telefoon 010 – 707 49 00 kan een afspraak worden gemaakt. Ook kunnen mensen langsgaan bij de wijkwinkels. Daar zijn getrainde mensen aanwezig. Zij maken een goed plan om de schuldproblemen op te lossen.
Meldpunt vroegsignalering
Met verhuurder Havensteder en waterbedrijf Evides is afgesproken dat ze melden als mensen achterlopen met betalen van de huur of water. Wanneer we verschillende signalen ontvangen, gaat iemand langs om erover te praten en hulp te bieden.
De gemeente gaat ook andere bedrijven en organisaties vragen mee te werken. Bijvoorbeeld energiebedrijven, zorgverzekering, de UWV en Sociale Zaken IJsselgemeenten. Maar ook commerciële bedrijven zoals bijvoorbeeld Bol.com en Wehkamp.
Wethouder Harriët Westerdijk: “Schulden ontstaan door allerlei omstandigheden. We willen Capellenaren met schulden bereiken die nu nog geen hulp durven vragen, maar het juist zo hard nodig hebben”.
Samenwerking
Een laatste belangrijk punt uit het plan is de samenwerking met maatschappelijke organisaties in Capelle. Deze organisaties doen allemaal belangrijk werk. Bijvoorbeeld in het voorkomen van problemen door het geven van lessen over geld op scholen of aan statushouders. Of ze steunen bij het oplossen van schulden met schuldhulp, budgetmaatjes of hulp bij de administratie. En door het bieden van nazorg als de schuld is opgelost. Zo voorkomen ze dat opnieuw schulden ontstaan. Mensen kunnen indien nodig terugvallen op de vertrouwde hulpverleners.
De gemeente gaat ervoor zorgen dat de samenwerking en afstemming tussen alle partners verbetert.