Virtuele agent Wout krijgt in eerste maand al 80 meldingen over cybercrime

Date:

Deel bericht:

Den Haag – Virtuele agent Wout heeft in de eerste maand van een landelijke proef tachtig meldingen van cybercrime ontvangen. Het gaat om meldingen van helpdeskfraude en ransomware (gijzelsoftware).

‘Een mooi begin, steeds meer mensen weten Wout te vinden’, zegt operationeel expert cybercrime Martin Steffens, die meehielp met het ontwikkelen van de virtuele agent. Op 1 oktober startte de politie met de pilot om het communicatiekanaal Wout te testen.

- Advertisement -

De virtuele agent is een chatbot die deels op kunstmatige intelligentie werkt. ‘Hoe meer meldingen Wout te verwerken krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt,’ aldus Steffens. ‘Deze virtuele agent leert razendsnel en de verwachting is dat hij in de toekomst steeds complexere meldingen aankan en melders op een ‘menselijke’ manier ‘te woord’ zal kunnen staan.’

De politie merkt de laatste jaren dat mensen graag op een andere manier in contact willen komen met de politie dan alleen via telefonie of internet. Voor relatief eenvoudige zaken willen ze gemakkelijk en snel een melding doorgeven.

Smishing
Behalve meldingen van helpdeskfraude en ransomware kwamen er bij Wout in korte tijd ook elf meldingen van Smishing binnen, waarbij criminelen persoonlijke informatie proberen te verkrijgen door middel van een sms-tekstbericht.

‘Wout richt zich in deze pilot officieel nog niet op Smishing, maar de politie heeft na deze meldingspiek toch meteen actie ondernomen door een tweet uit te sturen met een waarschuwing en preventietips,’ vertelt Steffens.

Persoonlijk contact blijft
De pilot loopt nog tot 1 december, daarna wordt gekeken naar een vervolg. Wout is gedurende de proefperiode bereikbaar via www.politie.nl/wout. Mocht Wout de melding toch niet goed kunnen verwerken, dan wordt er automatisch doorgeschakeld naar live chat met een medewerker.

Als de proef met Wout succesvol verloopt, zal dit communicatiekanaal in de toekomst gaan werken naast de andere kanalen die er al zijn om met de politie in contact te komen. Steffens: ‘In bepaalde gevallen zal altijd behoefte blijven bestaan aan persoonlijk contact, dit blijft uiteraard altijd mogelijk.’

- Advertisement -
spot_img

Gerelateerd

Blusinstallatie geactiveerd na waterlekkage KPN-gebouw Anthony Fokkerweg Rotterdam

Rotterdam - In het KPN-gebouw aan de Anthony Fokkerweg in Rotterdam is vrijdagmiddag een forse waterlekkage ontstaan. De...

Drie auto’s uitgebrand na explosie Meerkoetstraat Rotterdam

Rotterdam - Drie geparkeerde auto's aan de Meerkoetstraat in Rotterdam zijn donderdagnacht volledig uitgebrand. Een andere geparkeerde auto...

Politiehelikopter op zoek naar vermist 15-jarig meisje in Capelle aan den IJssel

De politiehelikopter is sinds donderdagmiddag rond 13:15 uur op zoek naar een vermiste 15-jarig meisje. Naar het meisje...

Auto gekanteld na aanrijding Hillelaan Rotterdam

Op de Hillelaan in Rotterdam zijn maandagmiddag twee auto's met elkaar in botsing gekomen. Daarbij is één van...