Als je de trekkracht van een normale middenklasser SUV vergelijkt met een normale middenklasser sedan/station/hatchback, dan kom je er achter dat het qua trekken van een caravan geen verschil maakt. Ja, de instap en zit van de SUV is hoger. Daar moet je van houden. De SUV is met het trekken iets zijwind gevoeliger door de hoogte. De SUV helt in bochten vaak net ietsje meer. De meeste compacte SUV’s hebben ook helemaal geen vierwielaandrijving maar gewoon aandrijving op de voorwielen.
Als voorbeeld van een SUV nemen we de Ford Kuga. Ford levert in Nederland slechts twee versies van de nieuwe Kuga: de ene heeft een benzinemotor, de andere is een plug in hybride waarmee je deels elektrisch kunt rijden. De compacte SUV is geschikt voor een aanhanger tot 1.800 kg geremd gewicht. Met het wegrijden van de Ford Kuga combinatie geeft de aanhanger iets mee beweging door dan gemiddelde combinaties. Dit heeft voornamelijk te maken met zachtere vering en iets harde demping van de Ford Kuga. De Ford Kuga heeft een korte achterkant waardoor die niet te veel beweging doorgeeft aan de caravan en andersom.
Als we de SUV Ford Kuga vergelijken met middenklasser station/hatchback zoals de Peugeot 308 scoort de Peugeot zowel op hellingen als op het onderdeel ‘prestaties op snelheid’ goed. De motor is soepel en genereert veel trekkracht (300 Newtonmeter). De combinatie van Peugeot 308 met een caravan komt prima vooruit, ook in de bergen.
De Peugeot 308 trekt zware caravans met het grootste gemak. De automatische ‘hillhold’ handrem is een geweldige hulp bij het optrekken op een helling. Het eigengewicht van de auto zou wel zwaarder mogen zijn. Want de massaverhouding tussen de Peugeot 308 en de caravan komt bij gelijke verhouding veelal hoog rond de 85% uit. Om veiligheidsredenen adviseren experts een verhouding van max 75%. Met andere woorden: de caravan mag in beladen toestand niet meer wegen dan 75% dan de beladen auto. Wanneer de massaverhouding hoger wordt dan 75% is de combinatie auto-caravan in kritieke situaties minder goed te besturen. Een oplossing is om de caravan minder zwaar te beladen zodat de combinatie beter te besturen wordt.
Voor het trekken van een caravan komt de Ford Kuga toch het beste uit de test. Met een hoger maximaal trekgewicht van 32% of 600 kg en hoger toegestane kogeldruk van 29 kg is de Ford Kuga de beste oplossing voor grotere en zwaardere aanhangers. Echter voor de kleinere varianten is de Peugeot 308 ook een prima uitkomst.