In deze tijd van online marketing zou je bijna vergeten dat fysieke reclame nog altijd werkt. Sterker nog, men heeft weer wat meer de behoefte om hun omgeving in zich op te nemen in plaats van op een scherm te kijken. Met zoiets simpels als een goed leesbare vlag springt jouw bedrijf of evenement direct in het oog. Wat zijn de voordelen van dergelijke reclame, en waar moet je op letten?
Het ontwerp van je vlag: simpel = herkenbaar
Een vlaggenmast – of meerdere naast elkaar – zorgt op een bedrijventerrein voor directe herkenning. Althans, als je een simpel maar doeltreffend ontwerp laat maken. De vlag wappert, dus soms is een logo en enkele steekwoorden al genoeg. Een bloemetje naast de bedrijfsnaam van een tuincentrum spreekt boekdelen, net als het herkenbare logo van je festival of het embleem van je sportclub. Hooguit twee of drie kleuren zijn genoeg, let daar ook op.
Vindbaarheid en professionele uitstraling
Op het platform Bos Vlaggen zie je direct enkele andere voorbeelden van de tot ver in de omgeving zichtbare vlaggenmast, en de banier die daar fier aan wappert. Dat staat ook nog professioneel, vrolijk en verzorgd! Verder is het heel handig dat je onderneming, op een bedrijventerrein waar veel gebouwen op elkaar lijken, makkelijk vindbaar is. En heb je de mazzel dat je vlag zichtbaar is vanaf een ring- of snelweg, dan onthouden talloze automobilisten onbewust je naam. De herhaling doet zijn werk, helemaal als passanten dagelijks jouw vlag registreren.
Hou rekening met zichtlijnen
Hoe je een vlag het beste posteert? Dat is geen hogere landmeetkunde: je rijdt, fietst of wandelt een paar rondjes om je pand heen, ook op grotere afstanden, en bepaalt zo de plek. Hierbij hou je rekening met bepaalde zichtlijnen. Soms is het, zoals in de hierboven al gedane suggestie, een tip om meer exemplaren naast elkaar op te stellen.
Festivals en andere evenementen: meer soorten vlaggen
Op festivals, jaarmarkten, braderieën, kermissen of welke evenementen dan ook zijn vlaggen onmisbaar als herkenningspunt én sfeer verhogende decoratie. Op de genoemde website ga je op zoek naar de mogelijkheden, want er bestaan anno nu meer soorten vlaggen dan je denkt.
Inspelen op feestdagen en feestelijke dagen
Bedrijven en verenigingen hebben er baat bij om in te spelen op wat iedereen bezighoudt. Er bestaan geen regels voor het uithangen van de Nederlandse vlag. Koningsdag, 4 Mei (vlag halfstok) en Bevrijdingsdag zijn dagen waarop je je eigen vlag vervangt door de nationale driekleur. Daarmee laat je zien tradities op waarde te schatten – dat kweekt sympathie. Is er een dag dat een Nederlands sportteam een finale speelt, dan doe je ook een duit in het zakje.