In het nieuws lezen we steeds meer over bedrijven die hun marketingstrategieën aanpassen aan de eisen die consumenten en de overheid tegenwoordig hebben. Begrippen die we daarbij vaak tegenkomen zijn duurzaamheid, functionaliteit en zichtbaarheid. Bedrijven worden steeds creatiever in het promoten van hun merk en houden daarbij steeds meer rekening met het milieu. Wegwerptasjes maken plaats voor duurzame alternatieven en herbruikbare promotieartikelen zijn ontzettend populair.
Geen wegwerptasjes meer, maar herbruikbare draagtassen
Voor bedrijven is het vandaag de dag erg belangrijk om milieubewust te werken. Consumenten kiezen namelijk ook steeds bewuster, en ook veel ondernemers zien het belang in van een milieuvriendelijke werkwijze. Dit zien we onder meer terug aan een afname van het aantal winkels dat met plastic wegwerptasjes werkt. Steeds meer winkeliers bieden hun klanten in plaats daarvan een herbruikbare draagtas met logo aan. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee. Allereerst is dit beter voor het milieu, omdat consumenten de tas vaker gebruiken. Daarmee stralen ondernemers ook uit dat ze milieubewust te werk gaan.
Een ander voordeel van herbruikbare draagtassen is dat het de zichtbaarheid van het merk vergroot. Consumenten gebruiken de tassen bijvoorbeeld ook voor hun wekelijkse boodschappen. Daarbij wordt de klant steeds weer even aan het merk herinnerd, en hetzelfde geldt voor voorbijgangers. De draagtas wordt in feite een wandelend visitekaartje. Zeker in drukke steden kan een opvallende tas de aandacht trekken van tientallen of zelfs honderden mensen.
Duurzame relatiegeschenken
Ook bij relatiegeschenken ligt de focus steeds meer op duurzaamheid. Herbruikbare artikelen zijn erg populair. Ondernemers kiezen er bijvoorbeeld voor om rugzakken, kleding of mokken te bedrukken. Relatiegeschenken zijn vandaag de dag vaak praktische artikelen die de ontvanger veel gebruikt. Dat is beter voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat de relatie vaker aan het merk herinnerd wordt.
Welke ontwikkelingen kunnen we nog meer verwachten?
De laatste tijd is er in het nieuws veel aandacht voor duurzame bedrijfsbranding. Ondernemers spelen goed in op de eisen van de overheid en de consument. Het milieu zal de komende jaren een belangrijk aandachtspunt blijven. De kans is dan ook groot dat relatiegeschenken en promotiemateriaal in de toekomst nóg duurzamer worden.