Over het algemeen zijn leerlingen van diverse scholen gewend dat je op de basisschool gaat kijken naar schoolvoorstellingen. Op het voortgezet onderwijs wordt hier weinig bij stilgestaan, terwijl dat juist wel zou moeten. Het lijkt voor de kinderen misschien ouderwets, maar het heeft nog een waardevolle rol. Hieronder lees je precies waarom schoolvoorstellingen op het voortgezet onderwijs nog steeds nodig zijn en waarom je deze dus als school kan organiseren voor de leerlingen.
1. Cultuur en creativiteit stimuleren
Om te beginnen is het goed om leerlingen kennis te laten maken met het theater, de muziek en dans buiten het lesboek om. Door middel van een goede voorstelling krijgen de leerlingen een inkijkje in het proces en worden ook actuele onderwerpen besproken. Op die manier vergroot het ook het creatief denken en de expressie van de leerlingen. Door de creatieve prikkels binnen te laten komen bij de leerlingen, leren ze om probleemoplossend te denken en innovatief te denken. Deze vaardigheden kunnen op de middelbare school goed van pas komen en daarom is het ook zeker de moeite waard om aan de slag te gaan met het regelen van voorstellingen voor middelbare scholen.
2. Leren buiten de klas
Leerlingen van de middelbare school vinden het niet altijd leuk om maar in een klaslokaal te zitten om te gaan leren. Door middel van een schoolvoorstelling, biedt het een brug tussen theorie en praktijk. Je kunt bijvoorbeeld opdrachten koppelen aan de voorstelling. Toch mogen kinderen het klaslokaal verlaten om op een andere plek te leren. Op die manier kunnen ze de stof beter onthouden. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je afwisseling hebt in het leerprogramma en dat draagt natuurlijk bij aan de motivatie van de leerlingen op de middelbare school. Het is daarom prettig om gebruik te maken van een voorstelling voor leerlingen van het voortgezet onderwijs, zodat ze een keer een uitstapje hebben.
3. Sociale en emotionele ontwikkeling
Leerlingen hebben vaak moeite met sociale en emotionele ontwikkeling. Het worden namelijk pubers met een eigen mening. Door middel van een voorstelling kan deze ontwikkeling toch doorgroeien. Voorstellingen hebben namelijk vaak een maatschappelijk thema waar ze bij stil moeten staan. Denk aan onderwerpen zoals het klimaat, sociale ongelijkheid, mentale gezondheid of juist diversiteit. Via een schoolvoorstelling kunnen kinderen in een veilige omgeving praten over deze lastige onderwerpen. Hierdoor krijgt de leerling meer inleving en empathie voor de ander. Ze kruipen namelijk in andermans schoenen en dat maakt het ook zo belangrijk. Je kunt als school gemakkelijk een voorstelling boeken via IUDK. Ze zijn gespecialiseerd om voorstellingen te verzorgen voor leerlingen van verschillende leeftijden.
4. Toegankelijkheid en gelijke kansen
Door het organiseren van een theatervoorstelling voor leerlingen van de middelbare school, zorg je er ook voor dat iedereen dat een keer meegemaakt kan hebben. Niet elk gezin gaat namelijk naar een theater. Door middel van school komen leerlingen hier toch mee in aanmerking. Dit is essentieel voor kansengelijkheid en culturele vorming. Zeker belangrijk in de huidige periode waarin kunst wordt gezien als ‘extra’ in plaats van een kernwaarde. Kijk daarom wat de opties zijn voor kinderen van het voortgezet onderwijs, zodat iedereen in aanmerking kan komen met kunst en cultuur via school.
5. Vaardigheden voor de toekomst
Als laatste is het goed om leerlingen vaardigheden mee te geven op school, waar ze in de toekomst nog wat aan hebben. Voorstellingen kunnen namelijk verschillende soft skills. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren naar elkaar, concentratie en samenwerking. Daarnaast is het voor de toekomst heel erg belangrijk dat een leerling goed communicatief in elkaar steekt. Voor latere banen of opleidingen is dat ook erg van belang. Daarom is het goed om schoolvoorstellingen te blijven organiseren voor het voortgezet onderwijs.