Waarom goede bescherming op de motor, scooter of elektrische fiets zo belangrijk is.

woensdag 13 november 2019 11:28

Het gebruik van een goede helm kan je leven redden, jaarlijks overlijden er tientallen bestuurders van scooters, snor- en elektrische fietsen en motoren door een aanrijding of een éénzijdig ongeluk. Naast het aantal dodelijke slachtoffers raken nog eens honderden personen gewond met soms zwaar letsel.

In 2018 vielen er 678 doden door een verkeersongeval, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2017. Vorig jaar kwamen 485 mannen en 193 vrouwen om het leven. Van deze slachtoffers bestuurden 228 personen een fiets, 42 personen een motor een brom of snorfiets.

Bestuurders van voertuigen zonder helm zijn vaker het slachtoffer van een dodelijk verkeersongeluk. Dat komt doordat je vrij kwetsbaar bent op de scooter of elektrische fiets. Voertuigen voorzien van een blauwe kentekenplaat hebben nog geen helmplicht, in Amsterdam is dit bijvoorbeeld wel verplicht geworden. Daar moeten bestuurders van scooters op de rijweg voor auto’s rijden. Zij moeten dan wel net als de bestuurders van een scooter met een geel kenteken een helm dragen.

Motorrijders komen ook nog geregeld in het nieuws, bij een ongeval is er vaak sprake van zwaar letsel wanneer er met forse snelheid wordt gereden. Deze verwondingen zijn deels te voorkomen door het gebruik van juiste motorkleding en het dragen van goede motorhelmen. Een goede motorhelm zorgt voor een bescherming van het hoofd. Een duurdere helm heeft een betere bescherming, daarnaast wordt geadviseerd wanneer je helm is gevallen deze te laten nakijken en indien noodzakelijk te vervangen.

RTL nieuws meldde donderdag 14 november nog in het nieuws dat er in de afgelopen jaren 250.000 ongelukken zijn geregistreerd. 60.000 daarvan vinden plaats op drukke kruispunten die of onoverzichtelijk zijn, of waar sprake is van veel kruisend verkeerd. 476 ongevallen waren met dodelijke afloop.Vooral fietsers zijn de klos op deze kruispunten. Vrachtwagens zien bijvoorbeeld fietsers en bestuurders van brommers over het hoofd door de dooie hoek. Jaarlijks overlijden meerdere bestuurders door een aanrijding met een vrachtwagen of ander groot voertuig.

 

Eigenaar/Oprichter Nieuws op Beeld

0 reacties

Waarom goede bescherming op de motor, scooter of elektrische fiets zo belangrijk is.
Schrijver:

 

 

Het gebruik van een goede helm kan je leven redden, jaarlijks overlijden er tientallen bestuurders van scooters, snor- en elektrische fietsen en motoren door een aanrijding of een éénzijdig ongeluk. Naast het aantal dodelijke slachtoffers raken nog eens honderden personen gewond met soms zwaar letsel.

In 2018 vielen er 678 doden door een verkeersongeval, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2017. Vorig jaar kwamen 485 mannen en 193 vrouwen om het leven. Van deze slachtoffers bestuurden 228 personen een fiets, 42 personen een motor een brom of snorfiets.

Bestuurders van voertuigen zonder helm zijn vaker het slachtoffer van een dodelijk verkeersongeluk. Dat komt doordat je vrij kwetsbaar bent op de scooter of elektrische fiets. Voertuigen voorzien van een blauwe kentekenplaat hebben nog geen helmplicht, in Amsterdam is dit bijvoorbeeld wel verplicht geworden. Daar moeten bestuurders van scooters op de rijweg voor auto’s rijden. Zij moeten dan wel net als de bestuurders van een scooter met een geel kenteken een helm dragen.

Motorrijders komen ook nog geregeld in het nieuws, bij een ongeval is er vaak sprake van zwaar letsel wanneer er met forse snelheid wordt gereden. Deze verwondingen zijn deels te voorkomen door het gebruik van juiste motorkleding en het dragen van goede motorhelmen. Een goede motorhelm zorgt voor een bescherming van het hoofd. Een duurdere helm heeft een betere bescherming, daarnaast wordt geadviseerd wanneer je helm is gevallen deze te laten nakijken en indien noodzakelijk te vervangen.

RTL nieuws meldde donderdag 14 november nog in het nieuws dat er in de afgelopen jaren 250.000 ongelukken zijn geregistreerd. 60.000 daarvan vinden plaats op drukke kruispunten die of onoverzichtelijk zijn, of waar sprake is van veel kruisend verkeerd. 476 ongevallen waren met dodelijke afloop.Vooral fietsers zijn de klos op deze kruispunten. Vrachtwagens zien bijvoorbeeld fietsers en bestuurders van brommers over het hoofd door de dooie hoek. Jaarlijks overlijden meerdere bestuurders door een aanrijding met een vrachtwagen of ander groot voertuig.

 

Share This

Deel dit!

Deel het bericht met al je vrienden!