Goede segmentatie is belangrijk: zo vind je het juiste personeel

Het vinden van geschikte kandidaten voor een openstaande vacature is een intensieve klus. Om uit alle respondenten vervolgens die ene perfecte medewerker te vinden is ook geen makkie. In dit artikel leest u een aantal tips om tijdens het recruitment proces zo gericht mogelijk te werk te gaan. Met segmentatie!

WAT IS SEGMENTATIE
De letterlijke betekenis van het woord segmentatie is het indelen van de markt op basis van bepaalde criteria. Dit wordt veel gebruikt om klantdoelgroepen te formuleren, maar binnen recruitment kan segmentatie ook goed ingezet worden. Het maakt het vinden van de naald in de hooiberg iets minder ingewikkeld. Denk bijvoorbeeld aan geografische segmentatie of segmentatie op basis van bepaalde hard- of soft skills.

HOE WERKT SEGMENTATIE?
Op veel vacaturebanken of kanalen waar u vacatures kunt adverteren, kunt u criteria instellen waarop u wilt segmenteren. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar IT personeel? Dan kunt u op vacaturebanken of op bijvoorbeeld LinkedIn vaak vooraf instellen dat uw vacature alleen wordt getoond aan werkzoekenden met de benodigde IT vaardigheden. Deze hebben zij zelf ingevuld bij het aanmaken van een profiel of aangegeven als persoonlijke vaardigheid.

GEOGRAFISCH FILTEREN
je kunt ook kiezen om geografisch te segmenteren. Je bespaart jezelf en sollicitanten veel tijd door vooraf duidelijk te maken waar je personeel nodig hebt! Daarnaast kan het veel reiskostenvergoeding schelen als al je personeel in de omgeving woont. Werknemers gezocht Rotterdam? Stel dan in dat uw vacature enkel te zien is in de omgeving van Rotterdam. Zo voorkom je dat er onnodig veel mensen uit andere regio’s reageren op de vacature. Hetzelfde geldt voor andere locaties, zoals werknemers gezocht Amsterdam of Utrecht.

LAAT JE HELPEN DOOR RECRUITERS
Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je geen tijd om een dagtaak te maken van het werven van nieuw personeel? Schakel dan eens de hulp van een recruiter in. Deze kunnen zeer gericht binnen jouw gewenste segment zoeken naar een passende kandidaat. Daarnaast nemen ze ookveel contact voor je uit handen: zij communiceren met de kandidaat en schakelen alleen met jou wanneer dat nodig is. De sollicitatie zul je wel zelf moeten uitvoeren, dus maak van dat moment goed gebruik om de kandidaat écht te leren kennen.

Hopelijk heb je een duidelijk beeld gekregen van het segmenteren binnen je recruitmentproces!


Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via  Adverteren.


 

- Advertisement -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,277VolgersVolg