De invloed van AI op het schrijven van SEO teksten

Date:

Deel bericht:

Echte tekstschrijvers zijn er eigenlijk een beetje verbolgen over dat AI steeds meer kan. Zo lijkt het erop dat door middel van Artificiële Intelligentie het vak van tekstschrijver en SEO schrijver in het geding komt. Moeten we vrezen voor AI in deze branche? En hoe zit het dan eigenlijk met de optimalisatie voor zoekopdrachten?

AI tekstverwerkers

Voordat we die vragen kunnen beantwoorden, is het goed om eerst te kijken naar wat AI en AI tekstverwerkingsprogramma’s nu eigenlijk precies doen. AI – Artificial Intelligence – geeft aan dat computers dingen doen die vooralsnog alleen mensen konden. Denk hierbij aan probleemoplossend denken, creatief zijn en nieuwe dingen leren. AI is dusdanig door de mens geprogrammeerd om zelf nieuwe dingen te leren en te creëren. Creativiteit was lang iets wat AI niet had, maar door vele ontwikkelingen lijkt het erop dat dit dus wel mogelijk is. AI tekstverwerking tools, waaronder Chat GPT, schrijft voor je ogen op jouw verzoek een tekst over ieder onderwerp. Dat is niet zo moeilijk, want een dergelijk programma heeft natuurlijk het hele internet als bron om uit te putten. Echter plakt en knipt een AI tool een tekst bij elkaar, waarbij het geen rekening houdt met plagiaat of bronvermelding. Je kan dus niet checken of het systeem het bij het juiste eind heeft en of de tekst die je krijgt wel uniek is en geen taalfouten bevat.

- Advertisement -

AI schrijft niet uniek

Voor search engine optimalisation is het heel belangrijk dat er unieke teksten geschreven worden. Natuurlijk is dat begrip ook relatief, omdat je sommige formuleringen altijd hetzelfde of enigszins hetzelfde zal gebruiken. Maar in zijn totaliteit wil een zoekmachine als Google wel zien dat je een unieke tekst hebt geschreven, met goede inhoud en natuurlijk voldoende zoekwoorden om de pagina op te kunnen indexeren. Het is vast mogelijk om via AI een soort SEO tekst te ontvangen, maar of dat echt een optimale tekst is, dat valt nog maar te bezien, omdat AI tools juist putten uit bestaande teksten. Wat dat aangaat is het niet verstandig om volledig op AI teksten te vertrouwen. Je SEO uitbesteden aan een echte tekstschrijver is dan een veel beter plan.

Website optimaliseren

SEO is namelijk veel meer dan alleen sleutelwoorden toepassen in een zo uniek mogelijke tekst. Het is ook een toegankelijke, goed ladende website. Het is de omschrijving van een afbeelding of video, samen met een goed ingedeelde tekst. Het is erkend worden door zoekmachines zoals Google dat jij het laatste 112-nieuws van de regio hebt ten opzichte van vergelijkbare websites. SEO is ook linkbuilding en het vergroten van je online zichtbaarheid via sociale media. Het optimaliseren van je website bestaat uit veel facetten, de teksten vormen daar slechts een onderdeel van. Bovendien kan AI deze taken (nog) niet aan. Maar we weten natuurlijk niet wat de toekomst zal gaan brengen.

AI is handig

Natuurlijk is AI handig als je bijvoorbeeld een beetje vastzit met een tekst of verslag, maar laat je niet verleiden door het gemak van het schrijven van teksten via een dergelijke tool. Als hulpmiddel is het handig, maar je valt zeker door de mand als je op deze manier teksten voor je website laat schrijven. Gebruik het dus met mate. Het is beter om voor je website optimalisatie een menselijke SEO specialist in te zetten. Want die ‘human touch’ is AI toch echt nog steeds helemaal vreemd en zal in dat opzicht de echte schrijvers en SEO specialisten niet in de weg staan.

SEO specialist

De SEO specialist kijkt namelijk naar teksten en de gehele website om deze te optimaliseren voor websites. Door je website te optimaliseren vanuit een menselijk oogpunt, zorg je ervoor dat je door Google’s botjes gezien wordt en je website hoger in de zoekresultaten zal gaan eindigen. Daarnaast zal een goede SEO specialist kijken naar wat jij wil en je bedrijf analyseren om zo je unieke kanten beter te belichten. Dat zal AI niet snel voor je doen.

AI heeft weinig invloed

Tot nu heeft AI weinig invloed op het verbeteren van SEO. Nogmaals, de tools zijn handig als je een andere invalshoek voor een uitgekauwd onderwerp zoekt of om even op gang te komen bij het schrijven van een rapport of verslag. Maar laat AI alleen een stuk gereedschap of een hulpmiddel zijn. Voor alle echte SEO teksten ben je van harte welkom bij een echte SEO specialist waar je alle zoekmachine optimalisatie kan uitbesteden. Daar verbeter je pas echt je online vindbaarheid mee.

- Advertisement -
spot_img

Gerelateerd

Hoe lang gaan kunstplanten mee?

Kunstplanten zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons interieur. Ze brengen groen in huis zonder dat...

Do’s en don’ts voor de Rotterdamse ondernemer

Als ondernemer in Rotterdam of in de omgeving van deze grote stad wil je natuurlijk dat jouw bedrijf...

Een tas vol mogelijkheden: geschenken die echt impact maken

Met de overvloed aan keuzes is het vinden van een relatiegeschenk gemakkelijker geworden voor bedrijven. Maar hoe vindt...

Zakelijk en privé scheiden; do or don’t?

Met de komst van thuiswerken ervaren steeds meer mensen vrijheid binnen hun baan, toch neemt het aantal burn-outs...