Wil je tegen het einde van het jaar meer zichtbaarheid creëren voor jouw bedrijf? Zoek je naar een manier om op te vallen ten opzichte van je concurrenten? Eén woord: lichtmastreclame. In dit artikel ontdek je alle voordelen van deze vorm van buitenreclame, lees je waar een effectieve lichtmastreclamecampagne aan moet voldoen en in welke situaties je beter voor een andere vorm van buitenreclame kunt kiezen. Een tipje van de sluier: dat zijn er niet veel.
Wat is lichtmastreclame?
Lichtmastreclame is een effectieve vorm van buitenreclame. Het wordt ook wel lantaarnpaalreclame genoemd, omdat het draait om reclameborden die aan lantaarnpalen bevestigd worden. Op deze borden staat bijvoorbeeld een bedrijfslogo, een adres, een website, een pijl die de richting naar het bedrijf aangeeft of een telefoonnummer.
Lichtmastreclame vs. andere vormen van buitenreclame
Er zijn diverse vormen van buitenreclame. Lantaarnpaalreclame is er één van, maar je kunt ook denken aan abri’s, billboards en digitale (bewegende) reclameborden. Lichtmastreclame is een bijzonder effectieve vorm van lokale buitenreclame. In iedere Nederlandse gemeente, groot en klein, staan lantaarnpalen. Dit zijn allemaal potentiële advertentieplekken. Ben je bijvoorbeeld een ondernemer in Hardinxveld-Giessendam? Zoek op ‘lichtmastreclame Hardinxveld-Giessendam’ en ontdek alle mogelijkheden. Billboards en digitale reclameborden mogen niet overal geplaatst worden en daarom zijn de advertentiemogelijkheden en het bereik beperkter.
Beter zichtbaar, beter vindbaar
Lichtmastreclame heeft veel voordelen. Ten eerste maakt het je bedrijf lokaal beter zichtbaar en ten tweede word je beter vindbaar. Zeker als je op het bord een pijl zet die potentiële klanten de weg naar jouw bedrijf wijst. Deze vorm van reclame zorgt ook voor herkenbaarheid. Onbewust onthouden passanten de naam en locatie van jouw winkel of praktijk. Voorbijgangers die jouw bord zien hangen, zijn bovendien eerder geneigd tot een impulsbezoek en de daarbij behorende aankopen. Moet je concurreren met andere ondernemingen in de buurt? Lantaarnpaalreclame zorgt ervoor dat jouw bedrijf in het oog springt. Nog een voordeel van lichtmastreclame is de gunstige prijs. Bij online marketing betaal je per view of klik, bij lantaarnpaalreclame bereik je én veel mensen in jouw doelgroep én betaal je een vaste prijs.
Wanneer zet je andere vormen van buitenreclame in?
Reclame aan lichtmasten is een uitstekende optie als je lokaal meer zichtbaarheid wilt creëren, maar als je ook buiten de gemeentegrenzen naamsbekendheid wilt vergaren is het goed om (daarnaast) andere vormen van buitenreclame in te zetten. Abri’s zijn een populaire keuze, omdat ze een hoge contactfrequentie hebben en de grote posters goed zichtbaar zijn. Billboards vind je vooral op plaatsen waar veel verkeer passeert. Digitale buitenreclame is een dynamische vorm van adverteren, maar heeft als nadeel dat je het bord deelt met andere adverteerders. Je moet dus maar net geluk hebben dat de ‘juiste’ voorbijgangers jouw reclame-uiting te zien krijgen.
Tips voor een geslaagde lichtmastreclame campagne
Bij alle vormen van buitenreclame is het belangrijk om je boodschap kort en bondig te houden. Je wilt de aandacht trekken van passanten en die moeten vervolgens in één oogopslag kunnen zien waar het om gaat. Plaats in ieder geval jouw logo op het reclamebord. Zit jouw bedrijf op een lastig vindbare locatie? Vermeld dan ook het adres en zet een pijl in de goede richting op het bord. Een kortingsactie kan de aandacht trekken, bijvoorbeeld een gratis intake of geen bezorgkosten voor de eerste bestelling.