Standaard met de taxi van Rotterdam naar Utrecht; gaat de auto in de verkoop?

Smart mobility staat hoog op de agenda in Nederland. Er wordt hard gewerkt om de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen terug te dringen. Uiteraard valt het oog dan al snel op de manier waarop we van A naar B komen. Menig Nederlander is bekend met het elektrisch rijden en de mogelijkheden op dit gebied. Veel consumenten kijken met regelmaat naar de markt, zeker nu Volkswagen interessante instapmodellen heeft waar niet direct een forse lening voor nodig is.

Maar wat als de auto nou helemaal de deur uit kan? Dan komen we terecht op het terrein van smart mobility. Een auto op de oprit is namelijk lang niet altijd noodzakelijk. Veel mensen zouden makkelijk zonder een auto kunnen, zeker wanneer smart mobility in Nederland op grote schaal ingezet kan worden.

Hoe werkt die smart mobility nou eigenlijk?

Smart mobility, ofwel een slimme infrastructuur, is een parapluterm waaronder alle vormen van slim vervoer vallen. Voor mensen in de steden kan een (elektrische) fiets een smart oplossing zijn. Deze hoeft overigens lang niet altijd gekocht te worden; kijken we naar de grotere overkoepelende plannen dan gaat het hier om een deeleconomie. Dat betekent dat er fietsen beschikbaar gesteld worden of gekocht worden door een grotere groep mensen, die vervolgens allemaal gebruik kunnen maken van de fietsen, scooters en auto’s.

Dit is ook direct een oplossing voor het af moeten leggen van grotere afstanden. Zijn er een aantal vervoersmiddelen beschikbaar voor een grotere groep mensen en kan dit op een goede manier georganiseerd worden (bijvoorbeeld door een app te gebruiken om de auto in te boeken), dan kan dit een prima oplossing zijn.

Niet alleen worden de uitlaatgassen hiermee teruggedrongen (binnen de deeleconomie zijn auto’s en scooters immers elektrisch aangedreven), het zorgt ook voor een oplossing voor een ander, groeiend probleem. Heeft niet iedereen een auto, dan zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Dit zorgt voor een flinke toename in het aantal vierkante meters vrije ruimte in zowel dorpen als steden.

De rol van het openbare vervoer en taxi’s

Is de smart mobility op deze manier een complete en sluitende oplossing? Nee, er zijn namelijk veel meer hubs (verzamelpunten) nodig, en de bereidheid en bekendheid onder de Nederlanders is nog lang niet op het niveau dat nodig is om dit nationaal in te zetten. Het gat kan prima opgevuld worden door gebruik te maken van het openbaar vervoer. Ook zijn taxi’s, bijvoorbeeld van Rotterdam naar Utrecht zoals het voorbeeld in de kop van dit artikel, een goede manier om eventuele discrepanties op te vangen tussen de vraag naar vervoersmiddelen en het beschikbare aanbod op dat moment. Dit zal aanvankelijk vooral voorkomen bij ongeplande reizen, waarbij spoed is en het vervoersmiddel in de smart mobilityhub niet van tevoren geboekt kan worden. In zulke gevallen kan de consument terecht op websites zoals utc.nl.

Wordt smart mobility de toekomst?

Ja. In verschillende Nederlandse steden zijn hubs opgezet waarbij getest en gemeten wordt, om te zien op welke manier dit op nationale schaal ingezet kan worden. Vooralsnog gaat smart mobility vooral van toepassing zijn op de steden en de grotere dorpen. In het landelijk gebied moet gezocht worden naar andere opties; de opzet van de smart mobility die nu gebruikt wordt in steden zoals Amsterdam, kan daar immers nooit optimaal gebruikt worden.


Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via  Adverteren.


 

- Advertisement -
- Advertentie -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,252VolgersVolg
- advertentie -