2023: het jaar van de helmplicht en elektrische scooters!

In 2023 gaan we flink wat veranderingen zien op het gebied van scooters. Allereerst de invoering van de helmplicht en ten tweede de verwachte stijgende populariteit van elektrische scooters. Wat zijn de voordelen van elektrische scooters en hoe zit dat met de verkeersveiligheid door deze ontwikkelingen? Daar zoomen we op in.

Voordelen van elektrische scooters

Naar verwachting stappen steeds meer mensen over op een elektrische scooter (e-scooter). Dit is een goede keuze voor het milieu, en op termijn ook voor de portemonnee. De kosten per kilometer zijn namelijk laag en er is vaak weinig onderhoud aan nodig, zeker als je dat vergelijkt met een scooter op benzine. Je laadt ze eenvoudig thuis op door ze aan het stopcontact te hangen.

Wil je zelf een elektrische scooter kopen? Neem dan een kijkje op de website Scooter Elektrisch. Hier ontdek je een koopgids, zodat je eenvoudig de beste elektrische scooter vindt die bij je past. Lees tips en vergelijk verschillende modellen op basis van prijs, kleur en merk.

Elektrische scooter voor zakelijk gebruik

Ook is een elektrische scooter zakelijk interessant. Vooral in steden is het een fijne manier om te verplaatsen, omdat hiermee files vermeden worden. Vergelijk je het met een elektrische auto, dan is de aankoopwaarde van een e-scooter stukken lager. Kortom, een betaalbaar alternatief. Bovendien brengt een elektrische scooter voor zakelijk gebruik nog andere voordelen met zich mee.

Het scheelt aan laadpaalinfrastructuur of een groot parkeerterrein, wat vooral voor ondernemers met weinig overige ruimte goed van pas komt. Daarnaast valt de aankoop (mogelijk) onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, wat betekent dat een deel van de investering direct van de winst afgetrokken mag worden. Tel daarbij op de overige voordelen, zoals lage kosten per kilometer en weinig onderhoud, en je maakt een weloverwogen keuze. Zeker als je liever niet op de fiets stapt.

Gevolg van toename e-scooters op verkeersveiligheid

Ten opzichte van een scooters op benzine, zit er aan elektrische scooters nog wel een soort van nadeeltje gekleefd. Ze maken amper geluid. Dat kan uiteraard ook als positief ervaren worden, maar kijk je naar de verkeersveiligheid, dan is het aannemelijk dat men e-scooters minder goed hoort aankomen dan elektrische scooters. Dit nadeel geldt overigens ook voor elektrische fietsen, die tegenwoordig ook een flinke snelheid kunnen bereiken.

Helmplicht op alle scooters

Voor berijders van scooters die 45 kilometer per uur kunnen, was er al een helmplicht. Per 1 januari 2023 moeten ook scooterrijders op (elektrische) scooters en snorfietsen van 25 kilometer per uur verplicht een helm dragen. Dit met als doel de verkeersveiligheid te vergroten. Naar verwachting neemt de kans op dodelijk hoofdletsel met 71% af door een helm te dragen. Dat geldt overigens ook voor e-bikes, waar momenteel nog geen helmplicht voor geldt.

De Nederlandse wetgeving schrijft voor dat om een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm moet gaan. Deze eerste is te herkennen aan een cirkel met code E4. Dit tweede type helm, die overigens een stuk lichter en minder robuust is, is te herkennen aan de markering NTA 8776:2016. De boete voor het niet dragen van een helm bedraagt €100.


Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via  Adverteren.


 

- Advertisement -
- Advertentie -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,273VolgersVolg
- advertentie -