Merkidentiteit als sleutel tot een succesvol bedrijf

De huidige zakenwereld ontwikkelt zich snel en is erg competitief. Daarom is het belangrijk om op te blijven vallen bij je doelgroep. Hierbij is het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit van cruciaal belang. Naast een naam en logo is je merk nog veel meer. Je zult een visie moeten hebben en deze moeten uitstralen. In deze blog gaan we dieper in op het belang van een sterke merkidentiteit en hoe je hieraan kunt werken.

Het belang van een sterk merk

Een sterk merk is de hoeksteen van je bedrijf. Hiermee onderscheid je jezelf van de concurrentie en maak je indruk op je doelgroep. Met een merk dat goed in elkaar zit, zorg je ervoor dat de indruk die je maakt ook blijvend is. Je wilt natuurlijk dat je (potentiële) klanten je vertrouwen en dit doe je door consistent te blijven. Speel hierbij in op hun behoeften. Door al deze aspecten mee te nemen in het opbouwen van je merk, zal het vertrouwen en daarmee de loyaliteit van je klanten vergroten. Je doelgroep zal kiezen voor jouw bedrijf als ze een bepaalde hulpvraag op opdracht hebben waar jouw bedrijf bij kan helpen.

Elementen van een merk

Bij een merk komen diverse elementen kijken. Zo is er de boodschap, die je wilt overbrengen naar je doelgroep en klanten. Hieruit is je missie te halen, maar ook de waarden van je bedrijf en de visie die jij binnen je bedrijf hebt. Dit is vaak hetgeen waarmee je klanten kunt overtuigen om zich bij jouw bedrijf aan te sluiten. De merkboodschap laat ze namelijk weten waarom ze voor jouw bedrijf zouden moeten kiezen, in plaats van een ander bedrijf. Houdt jouw bedrijf zich bezig met duurzaamheid en hergebruiken? Dan kun je rugzakjes laten bedrukken om op te sturen naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zo’n artikel laat namelijk zien waar je voor staat, daarbij is het praktisch en doordat mensen dit vaak gebruiken zal je merk veel uitgedragen worden.

Ook is er natuurlijk de vormgeving en het visuele aspect. Hierbij zul je moeten denken aan de naam, het logo en de kleuren die je gebruikt. Deze vormen namelijk de basis van de verdere vormgeving die je zult toepassen binnen je bedrijf. Is je logo erg rond en zacht? Dan is het slim om dit verder toe te passen binnen de vormgeving op bijvoorbeeld sociale media. Gebruik dan ook niet opeens hoekige vormen, want dit is niet waardoor je klanten je zullen herkennen.

Bereik je doelgroep

Bovendien bouw je een bedrijf op door een loyaal klantenbestand te hebben. Dit klantenbestand bestaat uit je doelgroep. Je doelgroep kun je op verschillende manieren bereiken. Wanneer je een sterk merk hebt dat makkelijk te herkennen is, zullen klanten zich sneller aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. Het is namelijk herkenbaar en voelt daardoor vertrouwd. Op welk sociale media platform is je doelgroep het meest actief? Bij een wat oudere doelgroep kan het verstandig zijn om een account aan te maken op Facebook, waarop je regelmatig updates over je bedrijf kunt plaatsen. Hierdoor blijf je doelgroep up-to-date over jouw bedrijf. Als je een account hebt op een sociale media platform, is het leuk om een winactie te doen met een bedrukt relatiegeschenk.

Deze kun je bijvoorbeeld bij Maxilia bestellen. Stel een pakket samen met diverse artikelen waarop jouw bedrijfsnaam en/of bedrijgslogo op bedrukt staat en verloot deze onder je doelgroep tijdens een winactie. Deze zijn altijd succesvol, en hiermee bereik je meteen veel meer mensen door volgers die anderen zullen informeren over de winactie.


Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via  Adverteren.


 

- Advertisement -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,277VolgersVolg