Wat is een SEO-specialist en hoe ziet zijn werkdag eruit?

Veel mensen hebben vaak wel enige kennis van zoekmachines als instrument voor het vergroten van de online zichtbaarheid. Maar weinig mensen begrijpen in detail, hoe zoekmachine optimalisatie of SEO of werkt. De meeste marketeers hebben de neiging om te denken dat een paar trefwoorden verspreid over een aantal webpagina’s de truc wel doet, maar er is veel meer nodig voor een succesvolle SEO dan alleen dat. Dat is waar SEO-specialist in het spel komt. Maar wat een SEO-specialist is en wat hij precies doet, is voor velen onbekend. Lees verder om meer te weten te komen over de rol van een SEO-specialist en de taken die hij elke dag uitvoert.

Een SEO-specialist voert verschillende taken uit op een dag

Goede SEO vergt meer dan alleen zoekwoorden. Een inzicht in alle verschillende onderdelen die deel uitmaken van een solide SEO-strategie zal duidelijk maken dat de dagen van een SEO-specialist veel variatie bevat. Er zijn een aantal hoofdzaken waar een SEO-specialist zich voornamelijk op focust:

Zoekwoord onderzoek

Google brengt voortdurend wijzigingen aan in de algoritmes die bepalen hoe websites werken, maar dat heeft het belang van zoekwoord onderzoek zeker niet vermindert. Zoekwoorden zijn vaak nog steeds het het startpunt voor de meeste onderzoeken. Een SEO-specialist voert een zoekwoordonderzoek uit om inzicht te krijgen in de populariteit, concurrentie en relevantie van een bepaald zoekwoord. Op deze manier kan hij de best mogelijke lijst van zoekwoorden samenstellen om zich op te richten.

Optimalisatie

Zoals eerder verteld, is SEO méér dan alleen zoekwoorden. Optimalisatie is een andere kerntaak van een SEO-specialist. Dit omvat onder andere on-page optimalisatie. On-page optimalisatie richt zich op het schrijven kwalitatief sterke content, evenals goede metadata, een nette HTML-structuur, interne links en pagina’s die snel laden. Daarnaast wordt ook getest op verschillende elementen die bepalen hoe de conversie van een bepaalde webpagina kan worden verbeterd.

Linkbuilding

Google kijkt naast naar de website en inhoud, ook naar wat anderen over je zeggen. Met zeggen wordt bedoeld, dat wanneer andere websites regelmatig een link naar je website plaatsen, er een blijk van vertrouwen is in de content van de site. Google houdt met het aantal doorschakel links rekening bij het bepalen van de ranking van een website. Een SEO-specialist zal zich daarom bezighouden met het zoeken naar legitieme mogelijkheden om andere websites een link naar jouw website te laten plaatsen.

URL ontwikkeling

Een SEO-specialist heeft vaak meerdere campagnes lopen, die verkeer naar webpagina’s leiden. Maar de SEO-specialist wilt dan weten uit welke bron dit verkeer komt. Iemand kan bijvoorbeeld klikken op een link in een nieuwsbrief, maar ook op diezelfde link in een tweet. De SEO-specialist bouwt dan unieke URL’s voor deze bronnen, zodat hij precies kan bepalen waar het verkeer vandaan komt.

Analyses

De enige manier om te weten wat werkt en wat niet is door een analyse te maken. Een SEO-specialist bestudeert daarom regelmatig hoe websites, landingspagina’s en zoekwoorden presteren, maar ook om te zien waar het verkeer vandaan komt.

Actueel blijven

Google brengt regelmatig wijzigingen aan, dus als SEO-specialist is het lezen van artikelen, blogs en forums belangrijk, zodat hij op de hoogte blijft van wijzigingen en ontwikkelingen in SEO. Google is voortdurend aan het bijschaven en hij moet weten wat het van plan is zodat hij niet voor verrassingen komt te staan.

Een typische werkdag van een SEO-specialist

De meeste SEO-specialisten beschrijven een soort mix van de bovenstaande taken wanneer je hen vraagt naar een typische werkdag. De tijd die ze werkelijk besteden aan iedere taak, hangt echter wel af van wat er op dat moment gaande is. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe campagne of website op de planning staat, gaat een SEO-specialist zich meer bezighouden met het zoekwoordonderzoek dan het bijhouden van de laatste trends rondom SEO.

Een SEO-specialist werkt vaak als freelancer, of bij een SEO-bureau. Hoewel over het algemeen de dagelijkse taken hetzelfde zijn, heeft het voordeel van een SEO-bureau dat de taken verspreid kunnen worden onder de medewerkers. De een focust zich op het zoekwoordonderzoek, de ander richt zich weer op de linkbuilding. Door samenwerking kan er meestal sneller en kwalitatief beter werk worden geleverd dan wanneer een SEO-specialist zelfstandig alles uitvoert.


Dit artikel wordt u aangeboden door een adverteerder. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via  Adverteren.


 

- Advertisement -
- Advertentie -

Laatste nieuws

- advertentie -

Meest gelezen

Like ons ook op

9,411FansLike
640VolgersVolg
8,277VolgersVolg