Vandaag starten drie politie-eenheden met de pilot 0-emissie. Het komende jaar testen zij verschillende emissieloze voertuigen, zoals elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs.
Nederland heeft het streven om emissievrij te zijn in 2030. Om op tijd voor te bereiden, is de politie nu gestart met de proef om nieuwe voertuigen te testen. Het gaat om verschillende soorten elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs, die gaan rouleren tussen de basisteams.
De test wordt uitgevoerd in verschillende basisteams binnen de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam en zal een jaar duren. De voertuigen voldoen aan dezelfde eisen als de normale politievoertuigen.
Feedback
Om goed te kunnen testen, worden de voertuigen gedurende een jaar uitgeprobeerd. Door verschillende teams, in verschillende omgevingen en tijdens verschillende seizoenen. Want rondrijden in de stad is niet hetzelfde als op het platteland en rondrijden in de zomer is niet hetzelfde als in de winter. Miltenburg, hoofd operatiën Oost Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie, hoopt daarom aan het einde van de pilot op veel nuttige feedback van de collega’s.
‘Ik ben benieuwd of mensen er in druk verkeer van schrikken als er ineens een politieauto langsrijdt, omdat ze niks aan horen komen. Maar ook wat er gebeurt als je een melding krijgt en je kunt geruisloos aan komen rijden.’, aldus Miltenburg.
Infrastructuur
Er moet ook praktisch worden getest. De laadtijd en actieradius van de elektrische voertuigen, bijvoorbeeld. ‘Het regelen van de infrastructuur die nodig is om te testen was nog het meeste werk in de voorbereiding. Want elk voertuig moet worden opgeladen en daar zijn laadpalen voor nodig op de parkeerplaats. Dan moet je dus ook rekening houden met de stroomcapaciteit van het bureau’, aldus Miltenburg.