De overheid gaat meer bergers en weginspecteurs inzetten om files te verminderen. Dit heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zondag in een uitzending van WNL op Zondag verteld. Zij vertelde dat één op de vijf files ontstaat door ongevallen op de weg.
De weg moet worden gestremd om voor een veilige situatie voor hulpverleners en getroffen bestuurders te zorgen. Daarom worden er over een flink stuk rode kruizen geplaatst. Ook pechgevallen zorgen voor files, zij moeten namelijk zo snel mogelijk van de vluchtstrook worden gehaald.
De overheid heeft inmiddels 100 miljoen euro klaarliggen om meer bergers en weginspecteurs in te zetten. Hoe ze dit gaan organiseren wordt op korte termijn verder bekend gemaakt.
Wat doet een IM-berger
In Nederland wordt er gewerkt met een Incident Management systeem. Dit houdt in dat op het wegennetwerk lokale bergers worden opgeroepen om pechgevallen en autowrakken zo snel mogelijk van de weg te halen. Pechgevallen worden bijvoorbeeld opgetakeld en naar een veilige plek van de snelweg af gebracht. Zo hoeft de snelheid niet gereduceerd te worden en hoeven er geen werkzaamheden op de vluchtstrook te worden uitgevoerd.
Op de A20 tussen Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel voert Roos Autoberging deze werkzaamheden uit. Henk Roos legt uit dat zij met meerdere wagens in voornamelijk de spitsuren strategisch staan opgesteld. In het geval van pech- of ongeval worden zij door de Politie of door Rijkswaterstaat gealarmeerd om naar de betreffende plek te rijden. Indien mogelijk wordt het voertuig dan binnen 20 minuten van de weggehaald. Zo kan de doorstroming van het verkeer weer snel op gang komen. In het geval van een ongeval komt de berger ook ter plaatse om voor een tijdelijke afzetting te zorgen, Roos van autoberging.nl is met gemiddeld 10 minuten ter plaatse, dit is dus bijna net zo snel de reguliere hulpverleners al bijvoorbeeld de politie.
Weginspecteurs van Rijkswaterstaat rijden ook altijd mee naar incidenten op en rond de snelweg. Sinds vorig jaar zijn er daarom ook voertuigen van Rijkswaterstaat die met zwaailicht en sirene mogen rijden. Zo kunnen zij sneller ter plaatse komen om de situatie te beoordelen en maatregelen te treffen.