Black Friday en Sinterklaas zijn momenteel de grootste topics, maar laten we niet vergeten dat de feestdagen eraan komen. Een gezellige periode van samenzijn, maar voor bedrijven ook een periode waarin ze moeten bedenken hoe ze dit jaar gaan uitpakken. We hebben het hier over over het kerstpakket: een jaarlijkse traditie. Een traditie die in principe zorgt voor blije gezichten. Maar als werkgevers de plank misslaan dan kan dat zorgen voor grootste frustraties. En daarom heeft Pinkcube, online aanbieder van promotieartikelen en relatiegeschenken, in samenwerking met onderzoeksbureau Datacoll een onderzoek gedaan onder 414 responden naar de grootste wensen en nachtmerries als het gaat om kerstpakketten.
Is een kerstpakket nog steeds zo gewenst?
Is het eigenlijk nog wel nodig om een kerstpakket te geven? Het antwoord is duidelijk: ja. Hoewel het een jaarlijks terugkerende traditie is, ziet men het niet zitten om geen kerstpakket te krijgen. Bijna 45% van de respondenten geeft aan het erg te vinden als ze geen kerstpakket ontvangen. Waag het dus niet om als werkgever het kerstgeschenk dit jaar over te slaan, want dat wordt je niet in dank afgenomen.
De grootste blunders
Als werkgever wil je natuurlijk wel een goede indruk maken en geen flater slaan met het kerstpakket. En daarom heeft Pinkcube de respondenten ook gevraagd naar de grootste nachtmerries, waar de volgende er met kop en schouders bovenuit steken:
- Cadeaus met verborgen kosten (45,4%)
- Ongeldige cadeaubonnen (22,2%)
- Elk jaar hetzelfde cadeau (19,3%)
- Kleding in de verkeerde maat (11,8%)
En wist je dat traditionele pakketten vol etenswaren helemaal niet meer zo geliefd zijn? 38% krijgt ze liever niet. Interessant detail: dit zijn met name vrouwen die het niet waarderen.
Bizarre kerstpakketten
In het onderzoek werd ook gevraagd naar de gekste eindejaarsgeschenken die de respondenten ooit hebben ontvangen. En daar kwamen inderdaad gekke antwoorden uit. Wat dacht je bijvoorbeeld van seksspeeltjes, sokken met een foto van jezelf, een boekje voor het noteren van je wc-activiteiten, ongeldige waardebonnen of over-de-datum voedsel. En dat is slechts een kleine greep uit de antwoorden. Hoewel het misschien wel onthouden wordt als je het krijgt, geef je er als werkgever misschien niet het juiste signaal mee.
Blijmakers
Nu hebben we de grootste blunders wel gehad, maar waar maak je de ontvangers dan wel blij mee? Een reisvoucher staat met stip op nummer 1 voor 38,4% van de respondenten, gevolgd door luxe gadgets (30,3%) of een wellness pakket (17,6%). Zorg er vooral voor dat je niet jaarlijks met hetzelfde aankomt. Je kunt niet iedereen blij maken, maar als je jaarlijks varieert, komen er jaarlijks blije gezichten bij.
Een oproep aan werkgevers: denk goed na over de inhoud van het kerstpakket en sla geen flater dit jaar!