Een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft aangetoond dat we langzamer gaan rijden door lieve verkeersborden. Waar de standaard snelheidslimietborden op 30- en 50-kilometerwegen weinig indruk maken, geven weggebruikers aan langzamer te gaan rijden bij het zien van bijvoorbeeld een Dick Bruna verkeersbord. Erdi, een grote fabrikant van onder andere straatmeubilair en wegbebakening, herkent dit fenomeen en biedt nu ook de mogelijkheid om maatwerk borden te leveren. Op erdi.nl zijn verscheidene voorbeelden te vinden van de verschillende soorten verkeersborden die te krijgen zijn.
Verkeerspsychologie
Verkeerspsychologen leggen uit dat lieve wegbebakening een voorbeeld is van ‘nudging’. De Dick Bruna verkeersborden, veelal met groepjes Dick Bruna figuurtjes of een Dick-Bruna poppetje op een fietsje, wekken een bepaalde suggestie op bij weggebruikers, waardoor ze onbewust minder hard gaan rijden. Doordat de figuurtjes associaties met kinderen opwekken, gaan automobilisten meer aandacht besteden aan verkeersveiligheid.
De lieve verkeersborden maken het leuker en aantrekkelijker om bepaald gewenst gedrag te vertonen, waardoor meer automobilisten ook daadwerkelijk hun snelheid aanpassen. Denk bijvoorbeeld ook aan het elektronische verkeersbord met de smiley, dat vaak in Duitsland gebruikt wordt. Bijna elke weggebruiker is bereid zijn snelheid aan te passen om zodoende een groene smiley te ‘verdienen’.
Minder ongevallen
Bij een test in de regio Rotterdam-Den Haag kwam naar voren dat automobilisten gemiddeld 4 tot 5 kilometer per uur langzamer rijden bij het zien van de Dick Bruna borden. Onderzoek toont aan dat elke kilometer per uur die we langzamer rijden, zorgt voor 5% minder ongevallen. Theoretisch gezien houdt dit in dat een snelheidsverlaging van slechts 4 kilometer het aantal ongevallen zou kunnen reduceren met wel 20%. Of dit in de praktijk ook echt zo is moet nog worden onderzocht
Testen
Krijgen we dan binnenkort in heel Nederland de verkeersborden met Dick Bruna poppetjes? Als het aan de wegbeheerders ligt wel. Momenteel worden de effecten van de lieve verkeersborden nog uitgebreid getest, maar de regio Rotterdam-Den Haag is in ieder geval al zeer positief over het resultaat. ‘Als de lieve verkeersborden het aantal verkeersslachtoffers terug kunnen dringen, dan mogen we zo’n mogelijkheid niet onbenut laten’ aldus de wegbeheerders.