Jaarlijks raken er tienduizenden webshopbestellingen kwijt bij de vervoerders van pakketten. Een doorn in het oog van webshops die vaak met het handen in het haar zitten en hierdoor gezamenlijk een miljoenenschade leiden. De grootste oorzaak van zoekgeraakte bestellingen wordt door de bezorgers veroorzaakt. Ze verduisteren artikelen of leveren het pakket op een verkeerd adres af. Vervolgens geven je buren aan niets ontvangen te hebben maar genieten wel van die mooie spelcomputer of nieuwe telefoon.
Iedereen heeft de verhalen wel eens gelezen of gehoord van bekenden. Je besteld wat en je krijgt een melding dat het is afgeleverd. Maar ja, jij hebt helemaal niets ontvangen. Het gebeurd bijzonder veel dat pakketten worden gestolen door de bezorgers. Ze scannen het pakket uit en ga maar bewijzen dat het niet is afgeleverd. Regelmatig betrappen vervoerders doormiddel van bijvoorbeeld politieonderzoek of bedrijfsrecherche dat er goederen worden ontvreemd.
Maar hoe zit het nou en wat kun je er als consument tegen doen. In beginsel is er sprake van een koopovereenkomst, dit houdt dat jij als consument het bedrag betaald voor de producten die je wilt aanschaffen en de leverancier moet leveren. Dat leveren moet binnen een redelijke termijn, normaliter staat er maximaal 30 dagen voor. Houdt één van de partijen zich niet aan de afspraak dan kan de koopovereenkomst ontbonden worden.
Hoe kan ik voorkomen dat ik mijn geld kwijt ben en geen product ontvang?
Het is verstandig om te betalen met bijvoorbeeld Afterpay, je hoeft dan pas te betalen als het product daadwerkelijk is geleverd. Hier heb je vervolgens nog 14 dagen de tijd voor. Daarnaast adviseren wij je om alleen te bestellen bij websites met een officieel keurmerk. De bekendste hiervan zijn Thuiswinkel Waarborg en Webwinkelkeur. Twee partijen waarbij je niet zomaar kan worden aangesloten.
Twee alternatieve manieren zijn de creditcard en PayPal, deze bedrijven hebben een soort kopersbescherming. Dit houdt in dat als je niet tevreden bent doordat het pakket bijvoorbeeld gebroken is aangekomen of helemaal niet je een claim in kan dienen. De verkoper moet dan met bewijzen komen dat het aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Vindt de creditcardmaatschappij of PayPal dat de verkoper onvoldoende bewijs levert dan vorderen zij het bedrag terug en krijg jij je geld terug.
Heb je toch op een andere manier betaald, dan kun je nog naar de geschillencommissie of de kantonrechter. De Geschillencommissie is een laagdrempelige vorm waarbij je een soort rechtszaak voert zonder tussenkomst van de rechter. De uitspraak die wordt gedaan is bindend voor beide partijen. De procedure via de kantonrechter duurt langer en kost ook meer.
Zijn de verkopers verzekerd
Of een verkoper is verzekerd hangt af van het contract en de marge op de producten. Een kleine webshop die kleine producten verkoopt kiest er over het algemeen voor om niet te verzekeren. Bij het kwijtraken van pakketten wordt dit vaak een ingecalculeerd risico genoemd. Bij de grote bedrijven zijn pakketten soms verzekerd op transport, of is er een transportverzekering. Het is echter een een dure aangelegenheid.
Is de vervoerder dan niet aansprakelijk?
Nee helaas niet tenzij er sprake is van bewezen verwijtbaar handelen. De verkoper heeft er echter vaak helemaal niets aan. Wanneer uit onderzoek is gebleken dat het pakket in het bezit is gekomen van de vervoerder hebben zij vaak het nakijken en wordt er geheel onterecht nog een oude Postwet gebruikt voor geleden schade. Hierin is geregeld dat de verkoper een kiloprijs vergoeding ontvangt.
In 2017 heeft de PVDA nog geprobeerd om de minister van Economische zaken ertoe te bewegen de Algemene Voorwaarden Goederenvervoer (AVG) te herzien. Het zou dan voor bedrijven die een pakket afgeven aan de vervoerder gemakkelijker moeten zijn om schade te claimen. Er is immers altijd sprake van diefstal, een pakket kan namelijk niet zomaar verdwijnen. Het moet altijd ergens zijn. De minister zag er toen niets in om de wet te veranderen.