Dordrecht – Dinsdag 10 november werd een 70-jarige vrouw uit Dordrecht het slachtoffer van een babbeltruc. Door doortastend optreden van haar buren konden de oplichters worden aangehouden.
De oplichter die zich voordeed als bankmedewerker, belde de vrouw in eerste instantie op met een verhaal dat er iets mis was met haar bankrekening. Hij haalde haar over om 5.000 euro over te maken naar een ‘veilige bankrekening’.
Zelfs na deze grote overdracht, vroeg de oplichter de vrouw om nogmaals geld over te maken. Bij de echte bank waren inmiddels al alarmbellen afgegaan, waardoor de rekening direct werd geblokkeerd.
Omdat de nieuwe transactie niet lukt, gooit de bankmedewerker het over een andere boeg: De man vertelt het slachtoffer dat een van zijn “medewerkers” die avond haar bankpas komt ophalen, zodat het geld alsnog ‘veilig gesteld’ kan worden. Een babbeltruc waar eerder mensen slachtoffer van zijn geworden in Dordrecht.
Doortastend optreden buren
De buurman en –vrouw komen geregeld even langs bij de 70-jarige vrouw voor een kop koffie en een praatje. Zo ook op dinsdagmiddag 10 november. Het slachtoffer doet haar verhaal over het telefoongesprek met de bank eerder op die dag.
De buurvrouw vertrouwt het niet: ‘Ik wist meteen dat dit verhaal niet klopte. Ik had pas nog een heel verhaal in het nieuws gelezen over 86-jarige Annie die ook slachtoffer was geworden. Ik heb daarom gelijk contact gezocht met de bank en daarna met de politie.”
De ABN Amro vertelt haar dat zij verdachte transacties zagen en dat ze daarom het internetbankieren hebben geblokkeerd. De buurvrouw heeft daarna meteen de politie ingeschakeld. Ieder moment konden namelijk de ‘bankmedewerkers’ langs komen om de pinpas op te halen.
Aanhoudingen
Gealarmeerde agenten snelden zich naar de vrouw, bleven bij het slachtoffer en hielden de woning in de gaten. Agenten zien rond 21.00 uur een auto de straat inrijden met twee mannen. Eén van de verdachte stapt uit en belt aan bij het slachtoffer terwijl de andere man wacht in de auto. Als de man met pinpas terug naar de auto loopt, grijpen agenten in.
‘Snelle handelen van buren verdient groot compliment’
“Het snelle optreden van de bank door het blokkeren van het internetbankieren, maar zeker het snelle handelen van de buren van het slachtoffer, verdient een groot compliment” zegt de behandelend rechercheur. “Het is fantastisch dat buren zo goed naar elkaar omkijken. Zij zijn hun gewicht in goud waard. Hierdoor konden we twee verdachten op heterdaad aanhouden.”
De buurvrouw zegt hierover: “Ik ben alleen maar heel blij dat deze twee oplichters zijn gepakt. Mijn buurvrouw vertelde dat ze zó overtuigend en oprecht over kwamen. Erger is hiermee voorkomen.” Ze heeft ook nog een tip: “Vertel oudere mensen in je omgeving alsjeblieft over deze truc, zodat ze geen slachtoffer worden.”
Onderzoek gaat verder
De verdachten zitten vast en de politie verricht nader onderzoek. Zo wordt onder andere gekeken of er andere oplichtingszaken die aan de verdachten kunnen worden gekoppeld.
Tips om niet opgelicht te worden
De politie geeft de volgende tips mee om te voorkomen dat er meer slachtoffers vallen bij deze vorm van oplichting. Zo zal de bank nooit telefonisch om inloggegevens en pincodes vragen. De bank haalt nooit bankpassen op of vraagt deze terug te sturen. Bij twijfel wordt ook altijd geadviseerd zelf uw bank te bellen om te controleren of het telefoontje wat u kreeg daadwerkelijk van hun was.